Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä omista valmiuksistaan tukea tehostettua ja erityistä tukea saavien lasten sosiaalista osallisuutta. Tutkimuksella pyrittiin tarkastelemaan tällä hetkellä varhaiskasvatuksen arjessa nousevia vaatimuksia ja kuinka kou...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Jokikuona, Jenni, Mykrä, Maiju
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102793
_version_ 1833588330821844992
author Jokikuona, Jenni Mykrä, Maiju
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokikuona, Jenni Mykrä, Maiju Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokikuona, Jenni Mykrä, Maiju Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokikuona, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä omista valmiuksistaan tukea tehostettua ja erityistä tukea saavien lasten sosiaalista osallisuutta. Tutkimuksella pyrittiin tarkastelemaan tällä hetkellä varhaiskasvatuksen arjessa nousevia vaatimuksia ja kuinka koulutus on valmistanut vastaamaan tukea tarvitsevien lasten tarpeisiin. Varhaiskasvatuskontekstissa tutkittu tieto aiheesta näyttäytyy vähäisenä. Tutkimusaineisto kerättiin marraskuussa 2024 anonyymillä Webropol - kyselylomakkeella, joka jaettiin sosiaalisessa mediassa ja eri viestintäkanavilla. Tutkimukseen osallistui 53 varhaiskasvatuksen opettajaa. Vastaukset analysoitiin laadullisin menetelmin, aineistolähtöisesti sekä osin teoriaohjaavasti Viitalan (Viitala, 2022, luku 2) osallisuuden ulottuvuuksien avulla. Tutkimuksessa käytettiin temaattisen analyysin keinoja ja lähestymistavaltaan tutkimuksessa on tunnistettavissa fenomenografisia piirteitä. Tulosten mukaan hyvät tehostetun ja erityisen tuen antamisen taidot koostuivat opettajan osaamisesta sekä moniammatillisesta yhteistyöstä. Vastauksissa korostui pienryhmätoiminta ja erityisopettajan tuki. Haasteet tukemisessa liittyivät resursseihin sekä tilannetekijöihin. Yli puolet vastaajista eivät kokeneet koulutuksen antaneen valmiuksia lasten tuen tarpeisiin vastaamiseen. Yli puolet varhaiskasvatuksen opettajista koki, että tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevat lapset olivat sekä sosiaalisesti että toiminnallisesti tasavertaisina osa ryhmää, eikä heitä nähty vain fyysisesti osallisina. Kuitenkin tehostetun ja erityisen tuen lasten osallisuuteen varhaiskasvatuksessa liittyy ristiriitaisuuksia ja suoraa osattomuutta.
first_indexed 2025-05-27T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokikuona, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mykr\u00e4, Maiju", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-27T11:06:23Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-27T11:06:23Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102793", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 omista valmiuksistaan tukea tehostettua ja erityist\u00e4 tukea saavien lasten sosiaalista osallisuutta. Tutkimuksella pyrittiin tarkastelemaan t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 varhaiskasvatuksen arjessa nousevia vaatimuksia ja kuinka koulutus on valmistanut vastaamaan tukea tarvitsevien lasten tarpeisiin. Varhaiskasvatuskontekstissa tutkittu tieto aiheesta n\u00e4ytt\u00e4ytyy v\u00e4h\u00e4isen\u00e4.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin marraskuussa 2024 anonyymill\u00e4 Webropol - kyselylomakkeella, joka jaettiin sosiaalisessa mediassa ja eri viestint\u00e4kanavilla. Tutkimukseen osallistui 53 varhaiskasvatuksen opettajaa. Vastaukset analysoitiin laadullisin menetelmin, aineistol\u00e4ht\u00f6isesti sek\u00e4 osin teoriaohjaavasti Viitalan (Viitala, 2022, luku 2) osallisuuden ulottuvuuksien avulla. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin temaattisen analyysin keinoja ja l\u00e4hestymistavaltaan tutkimuksessa on tunnistettavissa fenomenografisia piirteit\u00e4.\nTulosten mukaan hyv\u00e4t tehostetun ja erityisen tuen antamisen taidot koostuivat opettajan osaamisesta sek\u00e4 moniammatillisesta yhteisty\u00f6st\u00e4. Vastauksissa korostui pienryhm\u00e4toiminta ja erityisopettajan tuki. Haasteet tukemisessa liittyiv\u00e4t resursseihin sek\u00e4 tilannetekij\u00f6ihin. Yli puolet vastaajista eiv\u00e4t kokeneet koulutuksen antaneen valmiuksia lasten tuen tarpeisiin vastaamiseen. Yli puolet varhaiskasvatuksen opettajista koki, ett\u00e4 tehostettua ja erityist\u00e4 tukea tarvitsevat lapset olivat sek\u00e4 sosiaalisesti ett\u00e4 toiminnallisesti tasavertaisina osa ryhm\u00e4\u00e4, eik\u00e4 heit\u00e4 n\u00e4hty vain fyysisesti osallisina. Kuitenkin tehostetun ja erityisen tuen lasten osallisuuteen varhaiskasvatuksessa liittyy ristiriitaisuuksia ja suoraa osattomuutta.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-27T11:06:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-27T11:06:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiaalinen osallisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajien k\u00e4sitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505274617", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "inkluusio", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}]
id jyx.123456789_102793
language fin
last_indexed 2025-05-27T20:00:26Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9feb33f-d7ee-4049-9f62-9d72a0b1716b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505274617.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokikuona, Jenni Mykrä, Maiju Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita inklusiivinen varhaiskasvatus sosiaalinen osallisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education kolmiportainen tuki varhaiskasvatus inkluusio varhaiskasvatuksen opettajat
title Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita
title_full Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita
title_short Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita
title_sort varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajien käsitykset omista valmiuksistaan tukea sosiaalisen osallisuuden tunnetta lapsilla, joilla on tehostetun ja erityisen tuen tarpeita
topic inklusiivinen varhaiskasvatus sosiaalinen osallisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education kolmiportainen tuki varhaiskasvatus inkluusio varhaiskasvatuksen opettajat
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus inklusiivinen varhaiskasvatus inkluusio kolmiportainen tuki sosiaalinen osallisuus varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102793 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505274617
work_keys_str_mv AT jokikuonajenni varhaiskasvatuksenopettajienkäsityksetomistavalmiuksistaantukeasosiaalisenosallis