”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle

Tutkimus käsittelee ryhmässä tapahtuvan mentoroinnin merkitystä varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle. Varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliseen kehittymiseen on tunnistettu neljä eri osa-aluetta: varhaiskasvatuksen opettajan ydin-, vuorovaikutus- ja kehittämisosaaminen sekä pe...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pennanen, Iisa, Luukkonen, Juuli
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102792
_version_ 1833678924799803392
author Pennanen, Iisa Luukkonen, Juuli
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pennanen, Iisa Luukkonen, Juuli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pennanen, Iisa Luukkonen, Juuli Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pennanen, Iisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee ryhmässä tapahtuvan mentoroinnin merkitystä varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle. Varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliseen kehittymiseen on tunnistettu neljä eri osa-aluetta: varhaiskasvatuksen opettajan ydin-, vuorovaikutus- ja kehittämisosaaminen sekä pedagogisen johtajuuden ulottuvuudet. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena Jyväskylän kunnallisiin varhaiskasvatusyksiköihin. Mentorointi on toistaiseksi lopetettu nykyisessä muodossaan Jyväskylän alueella, joten on merkityksellistä selvittää, millainen rooli vertaisryhmissä tapahtuvalla mentoroinnilla on ollut yhtenä varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista kehittymistä tukevana tekijänä. Tutkimukseen osallistui 31 varhaiskasvatuksen opettajaa Jyväskylän alueen päiväkodeista. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla verkkokyselylomakkeella. Osallistujat vastasivat sekä valmiiksi asetettuihin vastausvaihtoehtoihin että avoimiin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aluksi aineisto pelkistettiin, jonka jälkeen se teemoiteltiin yhdistämällä samankaltaiset kokonaisuudet yhteen. Teemoista muodostettiin alaluokat, joista muodostettiin edelleen yläluokat. Aineistosta selvisi, että mentorointi tuo esiin kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehitykselle merkityksellistä ulottuvuutta. Nämä ulottuvuudet ovat kollegiaalinen tuki, muovautuva opettajuus, ajanhallinta ja työskentelytaidot, varhaiskasvatuksen ajankohtainen tieto, ratkaisukeskeinen ilmapiiri, työssä kohdattavien haasteiden tuki, opettajan vuorovaikutustaidot sekä opettajan substanssiosaaminen.
first_indexed 2025-05-27T20:00:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Malinen, Anita", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pennanen, Iisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luukkonen, Juuli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-27T11:04:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-27T11:04:43Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102792", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee ryhm\u00e4ss\u00e4 tapahtuvan mentoroinnin merkityst\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle. Varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliseen kehittymiseen on tunnistettu nelj\u00e4 eri osa-aluetta: varhaiskasvatuksen opettajan ydin-, vuorovaikutus- ja kehitt\u00e4misosaaminen sek\u00e4 pedagogisen johtajuuden ulottuvuudet. Tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena Jyv\u00e4skyl\u00e4n kunnallisiin varhaiskasvatusyksik\u00f6ihin. Mentorointi on toistaiseksi lopetettu nykyisess\u00e4 muodossaan Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueella, joten on merkityksellist\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millainen rooli vertaisryhmiss\u00e4 tapahtuvalla mentoroinnilla on ollut yhten\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ammatillista kehittymist\u00e4 tukevana tekij\u00e4n\u00e4. Tutkimukseen osallistui 31 varhaiskasvatuksen opettajaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n alueen p\u00e4iv\u00e4kodeista. Aineisto ker\u00e4ttiin puolistrukturoidulla verkkokyselylomakkeella. Osallistujat vastasivat sek\u00e4 valmiiksi asetettuihin vastausvaihtoehtoihin ett\u00e4 avoimiin kysymyksiin. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Aluksi aineisto pelkistettiin, jonka j\u00e4lkeen se teemoiteltiin yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 samankaltaiset kokonaisuudet yhteen. Teemoista muodostettiin alaluokat, joista muodostettiin edelleen yl\u00e4luokat. Aineistosta selvisi, ett\u00e4 mentorointi tuo esiin kahdeksan varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehitykselle merkityksellist\u00e4 ulottuvuutta. N\u00e4m\u00e4 ulottuvuudet ovat kollegiaalinen tuki, muovautuva opettajuus, ajanhallinta ja ty\u00f6skentelytaidot, varhaiskasvatuksen ajankohtainen tieto, ratkaisukeskeinen ilmapiiri, ty\u00f6ss\u00e4 kohdattavien haasteiden tuki, opettajan vuorovaikutustaidot sek\u00e4 opettajan substanssiosaaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-27T11:04:43Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-27T11:04:43Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kollegiaalisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dTuo heng\u00e4hdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja n\u00e4hdyksi t\u00e4rke\u00e4. Tarve t\u00e4llaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.\u201d : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505274616", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mentorointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102792
language fin
last_indexed 2025-05-27T20:00:26Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6d272a68-f122-451e-9def-60a0f3f0a06d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505274616.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pennanen, Iisa Luukkonen, Juuli ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle kollegiaalisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus mentorointi ammatillinen kehitys vuorovaikutus varhaiskasvatuksen opettajat tukeminen
title ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle
title_full ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle
title_fullStr ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle
title_full_unstemmed ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle
title_short ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.”
title_sort tuo hengähdystauon arkeen tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle
title_sub mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle
title_txtP ”Tuo hengähdystauon arkeen. Tila tulla kuulluksi ja nähdyksi tärkeä. Tarve tällaiselle keskustelevalle turvalliselle tilalle on valtava.” : mentoroinnin merkitys varhaiskasvatuksen opettajan ammatilliselle kehittymiselle
topic kollegiaalisuus Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus mentorointi ammatillinen kehitys vuorovaikutus varhaiskasvatuksen opettajat tukeminen
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammatillinen kehitys kollegiaalisuus mentorointi tukeminen varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102792 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505274616
work_keys_str_mv AT pennaneniisa tuohengähdystauonarkeentilatullakuulluksijanähdyksitärkeätarvetällaisellekeskustele