Yhteenveto: | Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli tutkia Vox Aurea –kuoron kuorolaisten kokemuksia osallisuudesta, toimijuudesta ja vertaisoppimisesta. Tutkimuksen taustateoriana käytettiin muun muassa Raivion & Karjalaisen (2013) kehittämää osallisuusteoriaa. Kuorolaisten vastauksia verrattiin myös Vox Aurea –kuoron kuoronjohtaja Sanna Salmisen (2021) väitöskirjassaan esittämiin näkemyksiin osallisuuden ja toimijuuden kokemuksista sekä niiden mahdollistamisesta yhteistoiminnallisen pedagogiikan kautta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin Webropol –ohjelmalla laaditun kyselylomakkeen kautta. Aineisto analysoitiin IBM SPSS Statistics –ohjelman avulla. Tilastollisina menetelminä käytettiin X²-riippumattomuustestiä ja ristiintaulukointia, Pearsonin korrelaatiota sekä Skewness–Kurtosin –testiä. Tutkimuksen mittarin reliabiliteetti oli Cronbachin alfakertoimen perusteella 0.870. Tutkimuksen kohderyhmästä noin 88 % (N=44) vastasi hyväksytysti kyselyyn.
Tässä tutkimuksessa havaittiin, että kuorolaiset kokivat osallisuuden ja toimijuuden kokemuksia sekä vertaisoppimista tapahtuvan. Mitä enemmän kuorolainen koki osallisuuden kokemuksia, sitä todennäköisemmin hän myös koki mahdollisuutta toimijuuteen. Osallisuuden ja toimijuuden kokemukset korreloivat myös vertaisoppimisen kokemuksen kanssa. Tämän tutkimuksen tulokset ovat linjassa monien aiempien vastaavia teemoja käsitelleiden tutkimusten kanssa.
|