Alle kouluikäisille lapsille suunnattujen oppimispelien ominaisuudet ja kehityskohdat

Tässä tutkielmassa tutkitaan kirjallisuuskatsauksena oppimispelien vaikutusta alle kouluikäisten lasten oppimiseen, sekä sitä millaiset ominaisuudet tämän ikäisten lasten oppimispeleissä ovat tärkeitä. Selvitetään myös vanhempien, opettajien ja alle kouluikäisten lasten ajatuksia oppimispeleistä. Op...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Autonen, Elisa
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102780
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa tutkitaan kirjallisuuskatsauksena oppimispelien vaikutusta alle kouluikäisten lasten oppimiseen, sekä sitä millaiset ominaisuudet tämän ikäisten lasten oppimispeleissä ovat tärkeitä. Selvitetään myös vanhempien, opettajien ja alle kouluikäisten lasten ajatuksia oppimispeleistä. Oppimispelit voivat edistää oppimista jos ne ovat lapsen ikätasoon sopivia ja motivoivia. Vanhemmat ja lapset suhtautuvat oppimispeleihin positiivisesti, mutta opettajien suhtautuminen vaihtelee eri tutkimusten kesken. Tärkeimpiä oppimispelien ominaisuuksia ovat muun muassa motivoivuus, opetettavan sisällön ja pelimekaniikan välinen integraatio sekä hauskuus.