Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä

Asiakassuhteet ovat strateginen voimavara etenkin B2B-palveluyrityksille, joiden liikevaihdosta yksittäinen asiakas voi tuoda merkittävän osan. Uusien asiakkaiden hankkiminen on kuitenkin kallista, joten jo olemassa olevien asiakkaiden pitäminen ja kasvattaminen on yrityksille taloudellisesti kannat...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sulkava, Elisa
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102769
_version_ 1833860119642767360
author Sulkava, Elisa
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sulkava, Elisa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sulkava, Elisa Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sulkava, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Asiakassuhteet ovat strateginen voimavara etenkin B2B-palveluyrityksille, joiden liikevaihdosta yksittäinen asiakas voi tuoda merkittävän osan. Uusien asiakkaiden hankkiminen on kuitenkin kallista, joten jo olemassa olevien asiakkaiden pitäminen ja kasvattaminen on yrityksille taloudellisesti kannattavaa. Nykyisten asiakkuuksien jatkuvuudella on siten suuri merkitys B2B-palveluyritysten menestykselle. B2B-asiakkaiden vaihtuvuuden ja suhteen lopullisen päättymisen todennäköisyys ovat merkittäviä tekijöitä monilla toimialoilla. Asiakassuhteen laadun heikkeneminen ja asiakassuhteen hiipuminen luovat riskin yrityksen liiketoiminnalle. Tehokas asiakashallinta koskee sekä kasvavia että hiipuvia asiakassuhteita, ja asiakkuuksien hiipumisen ymmärtämisellä voi olla merkittävä vaikutus yritysten kykyyn hallita asiakassuhteitaan menestyksekkäästi. Yritysten välisten suhteiden heikkenemistä on tutkittu vain vähän, etenkin yrityksen operationaalisesta näkökulmasta. Asiakkuuksien hiipuminen on vastaavasti saanut vain vähän huomiota aiemmassa kirjallisuudessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on siten selvittää, millaisia strategioita B2B-palveluyritykset hyödyntävät parantaakseen asiakassuhteidensa laatua ja siirtääkseen heidät suotuisampaan suhteen vaiheeseen, jos asiakassuhteen huomataan hiipuvan. Tutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin. Aineisto on kerätty puolistrukturoituina haastatteluina, joissa on haastateltu kuutta asiakashallinnan ammattilaista. Aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että kaikkein merkittävin tekijä sekä kriisitilanteista johtuvan, että asiakassuhteen hiljaisen hiipumisen korjaamisessa on avoin kommunikaatio asiakkaan kanssa. Tulokset näyttävät myös sen, että asiakassuhteen hiljaisen hiipumisen sekä suhteen laadun heikkenemisen indikaattorit vastaavat toisiaan, josta voidaan päätellä asiakassuhteen laadun heikkenevän samanaikaisesti asiakassuhteen hiipumisen kanssa. Siten asiakassuhteen hiipuessa yritysten tulisikin kiinnittää huomiota suhteen laadun ja sen eri osa-alueiden kehittämiseen ja parantamiseen, voidakseen välttää asiakassuhteen päättymisen hiipumisen seurauksena.
first_indexed 2025-05-26T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taiminen, Heini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sulkava, Elisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-26T11:49:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-26T11:49:36Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102769", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakassuhteet ovat strateginen voimavara etenkin B2B-palveluyrityksille, joiden liikevaihdosta yksitt\u00e4inen asiakas voi tuoda merkitt\u00e4v\u00e4n osan. Uusien asiakkaiden hankkiminen on kuitenkin kallista, joten jo olemassa olevien asiakkaiden pit\u00e4minen ja kasvattaminen on yrityksille taloudellisesti kannattavaa. Nykyisten asiakkuuksien jatkuvuudella on siten suuri merkitys B2B-palveluyritysten menestykselle. B2B-asiakkaiden vaihtuvuuden ja suhteen lopullisen p\u00e4\u00e4ttymisen todenn\u00e4k\u00f6isyys ovat merkitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 monilla toimialoilla. Asiakassuhteen laadun heikkeneminen ja asiakassuhteen hiipuminen luovat riskin yrityksen liiketoiminnalle. Tehokas asiakashallinta koskee sek\u00e4 kasvavia ett\u00e4 hiipuvia asiakassuhteita, ja asiakkuuksien hiipumisen ymm\u00e4rt\u00e4misell\u00e4 voi olla merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus yritysten kykyyn hallita asiakassuhteitaan menestyksekk\u00e4\u00e4sti. \nYritysten v\u00e4listen suhteiden heikkenemist\u00e4 on tutkittu vain v\u00e4h\u00e4n, etenkin yrityksen operationaalisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Asiakkuuksien hiipuminen on vastaavasti saanut vain v\u00e4h\u00e4n huomiota aiemmassa kirjallisuudessa. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on siten selvitt\u00e4\u00e4, millaisia strategioita B2B-palveluyritykset hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t parantaakseen asiakassuhteidensa laatua ja siirt\u00e4\u00e4kseen heid\u00e4t suotuisampaan suhteen vaiheeseen, jos asiakassuhteen huomataan hiipuvan. \nTutkimus on toteutettu laadullisin menetelmin. Aineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoituina haastatteluina, joissa on haastateltu kuutta asiakashallinnan ammattilaista. Aineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. \nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 kaikkein merkitt\u00e4vin tekij\u00e4 sek\u00e4 kriisitilanteista johtuvan, ett\u00e4 asiakassuhteen hiljaisen hiipumisen korjaamisessa on avoin kommunikaatio asiakkaan kanssa. Tulokset n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s sen, ett\u00e4 asiakassuhteen hiljaisen hiipumisen sek\u00e4 suhteen laadun heikkenemisen indikaattorit vastaavat toisiaan, josta voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4 asiakassuhteen laadun heikkenev\u00e4n samanaikaisesti asiakassuhteen hiipumisen kanssa. Siten asiakassuhteen hiipuessa yritysten tulisikin kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota suhteen laadun ja sen eri osa-alueiden kehitt\u00e4miseen ja parantamiseen, voidakseen v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 asiakassuhteen p\u00e4\u00e4ttymisen hiipumisen seurauksena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-26T11:49:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-26T11:49:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksiss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505264597", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Viestinn\u00e4n johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Corporate Communication", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102769
language fin
last_indexed 2025-05-26T20:02:32Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da527203-b359-4b51-b3fb-18e81b846ec7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505264597.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sulkava, Elisa Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä Viestinnän johtaminen Corporate Communication
title Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä
title_full Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä
title_fullStr Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä
title_full_unstemmed Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä
title_short Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä
title_sort asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen b2b palveluyrityksissä
title_txtP Asiakassuhteiden jatkuvuuden varmistaminen B2B-palveluyrityksissä
topic Viestinnän johtaminen Corporate Communication
topic_facet Corporate Communication Viestinnän johtaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102769 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505264597
work_keys_str_mv AT sulkavaelisa asiakassuhteidenjatkuvuudenvarmistaminenb2bpalveluyrityksissä