Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kolmentoista teemahaastattelun avulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, minkälaisia merkityksiä päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen arjessa sekä tarkastella, mitkä johtajan vuorovaikutu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Pöntinen, Satu, Vainikainen, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102749
_version_ 1835219121993678848
author Pöntinen, Satu Vainikainen, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pöntinen, Satu Vainikainen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pöntinen, Satu Vainikainen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pöntinen, Satu
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kolmentoista teemahaastattelun avulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, minkälaisia merkityksiä päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen arjessa sekä tarkastella, mitkä johtajan vuorovaikutusosaamisen piirteet kuvataan merkityksellisiksi varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisen kannalta. Länsisuomalaisen kaupungin varhaiskasvatuksen opettajina työskentelevät haastateltavat valittiin tutkimukseen harkinnan varaisella otannalla. Tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluista ja aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalysoinnilla. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat edellyttivät päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamiselta läsnäoloa vuorovaikutustilanteissa, huomioimista ja palautteen antamista, rakentavaa vuorovaikutusta sekä johdonmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Päiväkodin johtajan vuorovaikutuksellisilla arjen toimintatavoilla oli merkitystä varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumisessa varhaiskasvatusyksikköön. Toimintatavoissa korostuivat luottamusta rakentava arjen vuorovaikutus, visionäärinen ja yhteisöllinen osaaminen, arjen läsnäolo ja yksilöllinen huomiointi, viestinnän selkeys ja johdonmukaisuus sekä riittämätön vuorovaikutus. Tulokset tuottivat ajankohtaista tietoa siitä, millaisia merkityksiä päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen johtamisen rakenteiden kehittämisessä.
first_indexed 2025-05-26T20:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6ntinen, Satu", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vainikainen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-26T07:56:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-26T07:56:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 kolmentoista teemahaastattelun avulla varhaiskasvatuksen opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 ja kokemuksia siit\u00e4,\nmink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen arjessa sek\u00e4 tarkastella, mitk\u00e4 johtajan vuorovaikutusosaamisen\npiirteet kuvataan merkityksellisiksi varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikk\u00f6\u00f6n sitoutumisen kannalta. L\u00e4nsisuomalaisen kaupungin varhaiskasvatuksen opettajina ty\u00f6skentelev\u00e4t haastateltavat valittiin tutkimukseen harkinnan varaisella otannalla. Tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluista ja aineisto analysoitiin laadullisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalysoinnilla.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat edellyttiv\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kodin\njohtajan vuorovaikutusosaamiselta l\u00e4sn\u00e4oloa vuorovaikutustilanteissa, huomioimista ja palautteen antamista, rakentavaa vuorovaikutusta sek\u00e4 johdonmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. P\u00e4iv\u00e4kodin johtajan vuorovaikutuksellisilla arjen toimintatavoilla oli merkityst\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumisessa\nvarhaiskasvatusyksikk\u00f6\u00f6n. Toimintatavoissa korostuivat luottamusta rakentava\narjen vuorovaikutus, vision\u00e4\u00e4rinen ja yhteis\u00f6llinen osaaminen, arjen l\u00e4sn\u00e4olo ja\nyksil\u00f6llinen huomiointi, viestinn\u00e4n selkeys ja johdonmukaisuus sek\u00e4 riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6n\nvuorovaikutus. Tulokset tuottivat ajankohtaista tietoa siit\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4\np\u00e4iv\u00e4kodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen opettajien\nn\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen\njohtamisen rakenteiden kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-26T07:56:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-26T07:56:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "100", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vuorovaikutusosaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "organisaatioon sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikk\u00f6\u00f6n sitoutumisessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505264579", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102749
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/186d6cad-c60a-4a86-ad59-c7c23fbd1297\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505264579.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pöntinen, Satu Vainikainen, Minna Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa vuorovaikutusosaaminen organisaatioon sitoutuminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus päiväkodit johtajuus johtajat
title Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa
title_full Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa
title_fullStr Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa
title_full_unstemmed Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa
title_short Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa
title_sort päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa
title_txtP Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa
topic vuorovaikutusosaaminen organisaatioon sitoutuminen Varhaiskasvatus Early Childhood Education varhaiskasvatus päiväkodit johtajuus johtajat
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus johtajat johtajuus organisaatioon sitoutuminen päiväkodit varhaiskasvatus vuorovaikutusosaaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102749 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505264579
work_keys_str_mv AT pöntinensatu päiväkodinjohtajanvuorovaikutusosaamisenmerkitysvarhaiskasvatuksenopettajienvarhais