Päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisen merkitys varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisessa

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kolmentoista teemahaastattelun avulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, minkälaisia merkityksiä päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen arjessa sekä tarkastella, mitkä johtajan vuorovaikutu...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Pöntinen, Satu, Vainikainen, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102749
Description
Summary:Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kolmentoista teemahaastattelun avulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä, minkälaisia merkityksiä päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen arjessa sekä tarkastella, mitkä johtajan vuorovaikutusosaamisen piirteet kuvataan merkityksellisiksi varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisen kannalta. Länsisuomalaisen kaupungin varhaiskasvatuksen opettajina työskentelevät haastateltavat valittiin tutkimukseen harkinnan varaisella otannalla. Tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluista ja aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalysoinnilla. Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat edellyttivät päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamiselta läsnäoloa vuorovaikutustilanteissa, huomioimista ja palautteen antamista, rakentavaa vuorovaikutusta sekä johdonmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Päiväkodin johtajan vuorovaikutuksellisilla arjen toimintatavoilla oli merkitystä varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumisessa varhaiskasvatusyksikköön. Toimintatavoissa korostuivat luottamusta rakentava arjen vuorovaikutus, visionäärinen ja yhteisöllinen osaaminen, arjen läsnäolo ja yksilöllinen huomiointi, viestinnän selkeys ja johdonmukaisuus sekä riittämätön vuorovaikutus. Tulokset tuottivat ajankohtaista tietoa siitä, millaisia merkityksiä päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen opettajien näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen johtamisen rakenteiden kehittämisessä.