Summary: | Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kolmentoista teemahaastattelun avulla varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä ja kokemuksia siitä,
minkälaisia merkityksiä päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen arjessa sekä tarkastella, mitkä johtajan vuorovaikutusosaamisen
piirteet kuvataan merkityksellisiksi varhaiskasvatuksen opettajien varhaiskasvatusyksikköön sitoutumisen kannalta. Länsisuomalaisen kaupungin varhaiskasvatuksen opettajina työskentelevät haastateltavat valittiin tutkimukseen harkinnan varaisella otannalla. Tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluista ja aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalysoinnilla.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatuksen opettajat edellyttivät päiväkodin
johtajan vuorovaikutusosaamiselta läsnäoloa vuorovaikutustilanteissa, huomioimista ja palautteen antamista, rakentavaa vuorovaikutusta sekä johdonmukaisuutta ja oikeudenmukaisuutta. Päiväkodin johtajan vuorovaikutuksellisilla arjen toimintatavoilla oli merkitystä varhaiskasvatuksen opettajien sitoutumisessa
varhaiskasvatusyksikköön. Toimintatavoissa korostuivat luottamusta rakentava
arjen vuorovaikutus, visionäärinen ja yhteisöllinen osaaminen, arjen läsnäolo ja
yksilöllinen huomiointi, viestinnän selkeys ja johdonmukaisuus sekä riittämätön
vuorovaikutus. Tulokset tuottivat ajankohtaista tietoa siitä, millaisia merkityksiä
päiväkodin johtajan vuorovaikutusosaamisella on varhaiskasvatuksen opettajien
näkökulmasta. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen
johtamisen rakenteiden kehittämisessä.
|