Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjasarjoja ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Tavoitteena oli saada selville, miten nämä kirjasarjat mahdollisesti eroavat toisistaan ja miten varhaiskasvatuksen opettajat voisivat hyödynt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppi, Julia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102677
_version_ 1833497772379078657
author Kauppi, Julia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppi, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppi, Julia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppi, Julia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjasarjoja ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Tavoitteena oli saada selville, miten nämä kirjasarjat mahdollisesti eroavat toisistaan ja miten varhaiskasvatuksen opettajat voisivat hyödyntää niitä omassa työssään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysissa käytettiin sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimuksen aineistona toimi yhteensä kahdeksan toisiaan vastaavaa kirjaa Pöyhösen ja Livingstonin Fanni- ja Kirkko-pellon Molli -tunnetaitokirjoista sekä yksi Molli-sarjaan kuuluva tehtävävihkonen. Sisällönanalyysissa hyödynnettiin niin aineistolähtöisiä kuin teoriaohjaavia menetelmiä. Tutkimus osoitti, että Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjoja pystyttiin hyödyntämään monipuolisesti varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Niitä voitiin muun muassa käyttää keskustelun tukena sekä pedagogisen toiminnan suunnittelun välineenä. Lisäksi tulokset osoittivat, että Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjat käsittelivät tunteita niin samoista kuin eri näkökulmista. Näin ollen kirjasarjat tukevat ja täydentävät toisiaan ja mahdollistavat monipuolisen tunnetaitojen käsittelyn. Tutkimuksen myötä voidaan päätellä, että Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjallisuutta on mahdollista hyödyntää monin tavoin varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Tutkimustulokset vahvistavat näkemystä siitä, kuinka monipuolisesti lastenkirjallisuutta voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen pedagogiikassa ja lasten tunnetaitojen tukemisessa.
first_indexed 2025-05-22T20:01:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppi, Julia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-22T07:48:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-22T07:48:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102677", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjasarjoja ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Tavoitteena oli saada selville, miten n\u00e4m\u00e4 kirjasarjat mahdollisesti eroavat toisistaan ja miten varhaiskasvatuksen opettajat voisivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. \nTutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysissa k\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmi\u00e4. Tutkimuksen aineistona toimi yhteens\u00e4 kahdeksan toisiaan vastaavaa kirjaa P\u00f6yh\u00f6sen ja Livingstonin Fanni- ja Kirkko-pellon Molli -tunnetaitokirjoista sek\u00e4 yksi Molli-sarjaan kuuluva teht\u00e4v\u00e4vihkonen. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysissa hy\u00f6dynnettiin niin aineistol\u00e4ht\u00f6isi\u00e4 kuin teoriaohjaavia menetelmi\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjoja pystyttiin hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n monipuolisesti varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Niit\u00e4 voitiin muun muassa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 keskustelun tukena sek\u00e4 pedagogisen toiminnan suunnittelun v\u00e4lineen\u00e4. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat, ett\u00e4 Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjat k\u00e4sitteliv\u00e4t tunteita niin samoista kuin eri n\u00e4k\u00f6kulmista. N\u00e4in ollen kirjasarjat tukevat ja t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t toisiaan ja mahdollistavat monipuolisen tunnetaitojen k\u00e4sittelyn.\nTutkimuksen my\u00f6t\u00e4 voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjallisuutta on mahdollista hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 monin tavoin varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Tutkimustulokset vahvistavat n\u00e4kemyst\u00e4 siit\u00e4, kuinka monipuolisesti lastenkirjallisuutta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 varhaiskasvatuksen pedagogiikassa ja lasten tunnetaitojen tukemisessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-22T07:48:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-22T07:48:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505224515", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkirjallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102677
language fin
last_indexed 2025-05-22T20:01:00Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4b754838-81aa-4b1f-bc7f-0120f634b598\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505224515.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppi, Julia Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä Varhaiskasvatus Early Childhood Education lastenkirjallisuus varhaiskasvatus tunnetaidot tunteet pedagogiikka
title Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä
title_full Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä
title_fullStr Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä
title_full_unstemmed Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä
title_short Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä
title_sort fanni ja molli tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä
title_txtP Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education lastenkirjallisuus varhaiskasvatus tunnetaidot tunteet pedagogiikka
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus lastenkirjallisuus pedagogiikka tunnetaidot tunteet varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102677 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505224515
work_keys_str_mv AT kauppijulia fannijamollitunnetaitokirjatvarhaiskasvatuksenpedagogisenatyövälineenä