Fanni ja Molli -tunnetaitokirjat varhaiskasvatuksen pedagogisena työvälineenä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjasarjoja ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Tavoitteena oli saada selville, miten nämä kirjasarjat mahdollisesti eroavat toisistaan ja miten varhaiskasvatuksen opettajat voisivat hyödynt...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kauppi, Julia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102677
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjasarjoja ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia varhaiskasvatuksen pedagogiikalle. Tavoitteena oli saada selville, miten nämä kirjasarjat mahdollisesti eroavat toisistaan ja miten varhaiskasvatuksen opettajat voisivat hyödyntää niitä omassa työssään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysissa käytettiin sisällönanalyysin menetelmiä. Tutkimuksen aineistona toimi yhteensä kahdeksan toisiaan vastaavaa kirjaa Pöyhösen ja Livingstonin Fanni- ja Kirkko-pellon Molli -tunnetaitokirjoista sekä yksi Molli-sarjaan kuuluva tehtävävihkonen. Sisällönanalyysissa hyödynnettiin niin aineistolähtöisiä kuin teoriaohjaavia menetelmiä. Tutkimus osoitti, että Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjoja pystyttiin hyödyntämään monipuolisesti varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Niitä voitiin muun muassa käyttää keskustelun tukena sekä pedagogisen toiminnan suunnittelun välineenä. Lisäksi tulokset osoittivat, että Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjat käsittelivät tunteita niin samoista kuin eri näkökulmista. Näin ollen kirjasarjat tukevat ja täydentävät toisiaan ja mahdollistavat monipuolisen tunnetaitojen käsittelyn. Tutkimuksen myötä voidaan päätellä, että Fanni- ja Molli -tunnetaitokirjallisuutta on mahdollista hyödyntää monin tavoin varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Tutkimustulokset vahvistavat näkemystä siitä, kuinka monipuolisesti lastenkirjallisuutta voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen pedagogiikassa ja lasten tunnetaitojen tukemisessa.