Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista ihanneoppilasta yläkoulun oppilaanohjauksen oppimateriaalien itsearviointitehtävissä rakennetaan ja minkälaisia keinoja rakentamiseen käytetään. Tutkielma perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisen vuorovaik...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Komulainen, Kia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102672
_version_ 1833497772373835776
author Komulainen, Kia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Komulainen, Kia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Komulainen, Kia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Komulainen, Kia
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista ihanneoppilasta yläkoulun oppilaanohjauksen oppimateriaalien itsearviointitehtävissä rakennetaan ja minkälaisia keinoja rakentamiseen käytetään. Tutkielma perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisen vuorovaikutuksen ja diskurssien kautta. Tässä tutkielmassa diskurssien katsotaan muotoutuvan Foucault ’laisen valtateorian mukaisesti tieto- ja valtakäytänteiden alaisena. Itsearviointi nähdään tällaisena diskurssissa syntyvänä valtakäytänteenä, joka osallistuu yksilön minän rakentumisen prosessiin. Aineiston analyysi koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa aineisto eritellään teemoittelemalla itsearviointitehtävien piirteitä kuudesta ylä-koulun oppilaanohjauksen oppimateriaalista. Ensimmäisen vaiheen teemoittelun perusteella valitaan kaksi oppilaan ominaisuuksia kuvaavaa itsearviointitehtävää toisen vaiheen analyysiin, jossa selvitetään diskurssianalyysin avulla, millaista ihanneoppilasta itsearviointitehtävissä rakennetaan ja millaisia keinoja sen rakentamiseen käytetään. Tulosten mukaan itsearviointitehtävissä rakennetaan ihanneoppilasta, jonka ominaisuuksia ovat vahvuuksien tunnistaminen, oman hyvinvoinnin edistäminen, motivoitunut ja myönteinen asenne koulunkäyntiin, vastuullinen ja itseohjautuva toiminta sekä hyvien vuorovaikutustaitojen omaaminen ja empaattinen suhtautuminen muihin. Ihanneoppilaan rakentamisen keinoja ovat toivottujen ja ei-toivottujen ominaisuuksien kuvaaminen, näiden ominaisuuksien ja niihin liittyvien arviointiasteikkojen ennalta määrittäminen, itsearvioinnista saatava arvotettu tulos sekä tehtävien suljettu ja tiivis rakenne.
first_indexed 2025-05-22T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen, Hannele", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Komulainen, Kia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-22T07:40:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-22T07:40:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102672", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaista ihanneoppilasta yl\u00e4koulun oppilaanohjauksen oppimateriaalien itsearviointiteht\u00e4viss\u00e4 rakennetaan ja mink\u00e4laisia keinoja rakentamiseen k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n. Tutkielma perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisen vuorovaikutuksen ja diskurssien kautta. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa diskurssien katsotaan muotoutuvan Foucault \u2019laisen valtateorian mukaisesti tieto- ja valtak\u00e4yt\u00e4nteiden alaisena. Itsearviointi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n t\u00e4llaisena diskurssissa syntyv\u00e4n\u00e4 valtak\u00e4yt\u00e4nteen\u00e4, joka osallistuu yksil\u00f6n min\u00e4n rakentumisen prosessiin.\nAineiston analyysi koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimm\u00e4isess\u00e4 vaiheessa aineisto eritell\u00e4\u00e4n teemoittelemalla itsearviointiteht\u00e4vien piirteit\u00e4 kuudesta yl\u00e4-koulun oppilaanohjauksen oppimateriaalista. Ensimm\u00e4isen vaiheen teemoittelun perusteella valitaan kaksi oppilaan ominaisuuksia kuvaavaa itsearviointiteht\u00e4v\u00e4\u00e4 toisen vaiheen analyysiin, jossa selvitet\u00e4\u00e4n diskurssianalyysin avulla, millaista ihanneoppilasta itsearviointiteht\u00e4viss\u00e4 rakennetaan ja millaisia keinoja sen rakentamiseen k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n.\nTulosten mukaan itsearviointiteht\u00e4viss\u00e4 rakennetaan ihanneoppilasta, jonka ominaisuuksia ovat vahvuuksien tunnistaminen, oman hyvinvoinnin edist\u00e4minen, motivoitunut ja my\u00f6nteinen asenne koulunk\u00e4yntiin, vastuullinen ja itseohjautuva toiminta sek\u00e4 hyvien vuorovaikutustaitojen omaaminen ja empaattinen suhtautuminen muihin. Ihanneoppilaan rakentamisen keinoja ovat toivottujen ja ei-toivottujen ominaisuuksien kuvaaminen, n\u00e4iden ominaisuuksien ja niihin liittyvien arviointiasteikkojen ennalta m\u00e4\u00e4ritt\u00e4minen, itsearvioinnista saatava arvotettu tulos sek\u00e4 teht\u00e4vien suljettu ja tiivis rakenne.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-22T07:40:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-22T07:40:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ihanneoppilas", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointiteht\u00e4viss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505224510", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsearviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen konstruktivismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "konstruktivismi (filosofia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102672
language fin
last_indexed 2025-05-22T20:00:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/35a3f71e-3551-4d14-a779-596cbeb107ad\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505224510.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Komulainen, Kia Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä ihanneoppilas Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling diskurssianalyysi itsearviointi sosiaalinen konstruktivismi arviointi oppilaanohjaus yläkoulu perusopetus konstruktivismi (filosofia) opetussuunnitelmat
title Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä
title_full Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä
title_fullStr Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä
title_full_unstemmed Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä
title_short Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä
title_sort diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä
title_txtP Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä
topic ihanneoppilas Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling diskurssianalyysi itsearviointi sosiaalinen konstruktivismi arviointi oppilaanohjaus yläkoulu perusopetus konstruktivismi (filosofia) opetussuunnitelmat
topic_facet Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma arviointi diskurssianalyysi ihanneoppilas itsearviointi konstruktivismi (filosofia) opetussuunnitelmat oppilaanohjaus perusopetus sosiaalinen konstruktivismi yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102672 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505224510
work_keys_str_mv AT komulainenkia diskurssianalyysiihanneoppilaanrakentumisestaoppilaanohjauksenitsearviointitehtävi