Diskurssianalyysi ihanneoppilaan rakentumisesta oppilaanohjauksen itsearviointitehtävissä

Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista ihanneoppilasta yläkoulun oppilaanohjauksen oppimateriaalien itsearviointitehtävissä rakennetaan ja minkälaisia keinoja rakentamiseen käytetään. Tutkielma perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisen vuorovaik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Komulainen, Kia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102672
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista ihanneoppilasta yläkoulun oppilaanohjauksen oppimateriaalien itsearviointitehtävissä rakennetaan ja minkälaisia keinoja rakentamiseen käytetään. Tutkielma perustuu sosiaaliseen konstruktionismiin, jonka mukaan todellisuus rakentuu sosiaalisen vuorovaikutuksen ja diskurssien kautta. Tässä tutkielmassa diskurssien katsotaan muotoutuvan Foucault ’laisen valtateorian mukaisesti tieto- ja valtakäytänteiden alaisena. Itsearviointi nähdään tällaisena diskurssissa syntyvänä valtakäytänteenä, joka osallistuu yksilön minän rakentumisen prosessiin. Aineiston analyysi koostuu kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa aineisto eritellään teemoittelemalla itsearviointitehtävien piirteitä kuudesta ylä-koulun oppilaanohjauksen oppimateriaalista. Ensimmäisen vaiheen teemoittelun perusteella valitaan kaksi oppilaan ominaisuuksia kuvaavaa itsearviointitehtävää toisen vaiheen analyysiin, jossa selvitetään diskurssianalyysin avulla, millaista ihanneoppilasta itsearviointitehtävissä rakennetaan ja millaisia keinoja sen rakentamiseen käytetään. Tulosten mukaan itsearviointitehtävissä rakennetaan ihanneoppilasta, jonka ominaisuuksia ovat vahvuuksien tunnistaminen, oman hyvinvoinnin edistäminen, motivoitunut ja myönteinen asenne koulunkäyntiin, vastuullinen ja itseohjautuva toiminta sekä hyvien vuorovaikutustaitojen omaaminen ja empaattinen suhtautuminen muihin. Ihanneoppilaan rakentamisen keinoja ovat toivottujen ja ei-toivottujen ominaisuuksien kuvaaminen, näiden ominaisuuksien ja niihin liittyvien arviointiasteikkojen ennalta määrittäminen, itsearvioinnista saatava arvotettu tulos sekä tehtävien suljettu ja tiivis rakenne.