Summary: | Tässä tutkimuksessa tarkastellaan aikuisten opettajaopiskelijoiden käsityksiä yhteisopettajuudesta ja näiden käsitysten muutosta opettajankoulutuksen aikana. Aiemmissa tutkimuksissa on tuotu esiin, mikä yhteisopettajuuden merkitys on ammatillisuuden näkökulmasta, mutta opettajaopiskelijoiden omia kokemuksia on tutkittu vain vähän. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä siitä, miten opiskelijat merkityksellistävät yhteisopettajuuden kokemuksen kautta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena fenomenologisena tapaustutkimuksena, ja aineistossa hyödynnettiin 17 opettajaopiskelijalta saatuja vastauksia. Kyselyt sisälsivät avoimia kysymyksiä opiskelijoiden käsityksistä ja kokemuksista yhteisopettajuudesta ennen ja jälkeen Monialaisten oppimiskokonaisuuksien -kurssin. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia ja analyysi toteutettiin ATLAS.ti ohjelmistolla.
Tulokset osoittavat, että osa opettajaopiskelijoista koki käsitystensä kehittyneen yhteistyön, toimijuuden ja vuorovaikutuksen näkökulmista. Kurssin aikana saatu kokemus yhteisopettajuudesta mahdollisti osalle opettajaopiskelijoista vahvistuneen ammatillisen toimijuuden kehittymisen. Toisaalta osa vastaajista koki epäselvyyksiä rooleissa, puutteita ryhmäytymisessä sekä heikkoa yhteistä suunnittelua, joka tuotti haasteita yhteisopettajuuden rakentumiselle. Näin ollen opiskelijoiden käsitykset vaihtelivat kokemuksista saadun tuen ja osallistumismahdollisuuksien mukaan.
Tutkimuksen perusteella yhteistoiminnallisten ja yhteisopettajuuteen perustuvien käytäntöjen vahvistaminen jo opettajankoulutuksessa voi tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua ja yhteistyövalmiuksia.
This study examines adult pre-service teachers’ perceptions and experiences of co-teaching and how these perceptions change during teacher education. Previ-ous research has highlighted the importance of co-teaching from a professional perspective, but little research has been conducted on the experiences of pre-service teachers. The aim of this study was to deepen the understanding of how pre-service teachers make sense of co-teaching through their experiences.
The study was conducted as a qualitative phenomenological case study, and the data consisted of responses from 17 pre-service teachers. The surveys included open-ended questions about the students’ perceptions and experienc-es of co-teaching before and after the Multidisciplinary Learning Modules course. The data was analysed using data-driven content analysis with the AT-LAS.ti software.
The results show that some of the pre-service teachers experienced a development of their perceptions in terms of cooperation, agency, and interaction. The experience of co-teaching gained during the course enabled some of the pre-service teachers to strengthen the expansion of professional agencies. On the other hand, some respondents perceived confusion in roles, deficiencies in group formation, and poor joint planning, which weakened the co-teaching experience. Thus, pre-service teachers’ perceptions of co-teaching varied according to the support they received and their opportunities to participate.
Based on the study, strengthening collaborative and co-teaching practices in teacher education can support students’ professional growth and coopera-tion skills.
Keywords: co-teaching, pre-service teacher, teacher education, professional de-velopment, perceptions, participation
|