Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 2. luokan pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja 2. luokan itsesäätelytaitojen yhteyttä oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 3. luokalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen muuntavaa vaikutusta pedagogisen vuorova...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Parkkinen, Sini, Somero, Sanni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102654
_version_ 1833497772361252864
author Parkkinen, Sini Somero, Sanni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Parkkinen, Sini Somero, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Parkkinen, Sini Somero, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Parkkinen, Sini
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 2. luokan pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja 2. luokan itsesäätelytaitojen yhteyttä oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 3. luokalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen muuntavaa vaikutusta pedagogisen vuorovaikutuksen ja oppilaan sosiaalisen kompetenssin väliseen yhteyteen. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen VUOKKO-pitkittäistutkimusta. Tutkimuksen aineisto koostuu opettajan ja oppilaiden välisen pedagogisen vuorovaikutuksen havainnointiaineistosta (tunnetuen, toiminnan organisoinnin ja ohjauksellisen tuen ulottuvuuksilla) sekä opettajien arvioista oppilaan sosiaalisesta kompetenssista (prososiaalisen ja antisosiaali-sen käyttäytymisen ulottuvuuksilla) ja itsesäätelytaidoista. Aineistoa analysoi-tiin hierarkkisen regressioanalyysin sekä yhdysvaikutuksen avulla. Tulokset osoittivat, että oppilaan vahvemmat itsesäätelytaidot 2. luokalla olivat yhteydessä parempaan prososiaaliseen käyttäytymiseen 3. luokalla. Laadukas toiminnan organisointi 2. luokalla oli yhteydessä oppilaan vähäisempään antisosiaaliseen käyttäytymiseen 3. luokalla. Itsesäätelytaidot muunsivat toiminnan organisoinnin ja antisosiaalisen käyttäytymisen välistä yhteyttä. Tutkimus antaa viitteitä itsesäätelytaitojen tärkeydestä prososiaaliselle käyttäytymiselle. Lisäksi tulokset lisäävät tietoisuutta toiminnan organisoinnin ja itsesäätelytaitojen merkityksestä antisosiaalisen käyttäytymisen vähentämiselle. Tutkimus tuo uutta tietoa sosiaalisen kompetenssin, pedagogisen vuorovaikutuksen ja itsesäätelytaitojen keskinäisistä yhteyksistä.
first_indexed 2025-05-22T20:00:59Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parkkinen, Sini", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Somero, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-22T06:52:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-22T06:52:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102654", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 2. luokan pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja 2. luokan itses\u00e4\u00e4telytaitojen yhteytt\u00e4 oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 3. luokalla. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan itses\u00e4\u00e4telytaitojen muuntavaa vaikutusta pedagogisen vuorovaikutuksen ja oppilaan sosiaalisen kompetenssin v\u00e4liseen yhteyteen. \nTutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen VUOKKO-pitkitt\u00e4istutkimusta. Tutkimuksen aineisto koostuu opettajan ja oppilaiden v\u00e4lisen pedagogisen vuorovaikutuksen havainnointiaineistosta (tunnetuen, toiminnan organisoinnin ja ohjauksellisen tuen ulottuvuuksilla) sek\u00e4 opettajien arvioista oppilaan sosiaalisesta kompetenssista (prososiaalisen ja antisosiaali-sen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ulottuvuuksilla) ja itses\u00e4\u00e4telytaidoista. Aineistoa analysoi-tiin hierarkkisen regressioanalyysin sek\u00e4 yhdysvaikutuksen avulla. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 oppilaan vahvemmat itses\u00e4\u00e4telytaidot 2. luokalla olivat yhteydess\u00e4 parempaan prososiaaliseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen 3. luokalla. Laadukas toiminnan organisointi 2. luokalla oli yhteydess\u00e4 oppilaan v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n antisosiaaliseen k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen 3. luokalla. Itses\u00e4\u00e4telytaidot muunsivat toiminnan organisoinnin ja antisosiaalisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. \nTutkimus antaa viitteit\u00e4 itses\u00e4\u00e4telytaitojen t\u00e4rkeydest\u00e4 prososiaaliselle k\u00e4ytt\u00e4ytymiselle. Lis\u00e4ksi tulokset lis\u00e4\u00e4v\u00e4t tietoisuutta toiminnan organisoinnin ja itses\u00e4\u00e4telytaitojen merkityksest\u00e4 antisosiaalisen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen v\u00e4hent\u00e4miselle. Tutkimus tuo uutta tietoa sosiaalisen kompetenssin, pedagogisen vuorovaikutuksen ja itses\u00e4\u00e4telytaitojen keskin\u00e4isist\u00e4 yhteyksist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-22T06:52:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-22T06:52:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itses\u00e4\u00e4telytaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itses\u00e4\u00e4telytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.\u20133. luokalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505224492", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itses\u00e4\u00e4tely (psykologia)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102654
language fin
last_indexed 2025-05-22T20:00:59Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6cf6dc22-7daa-4719-a59b-28a2a163c4ac\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505224492.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parkkinen, Sini Somero, Sanni Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla pedagoginen vuorovaikutus itsesäätelytaidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education sosiaaliset taidot oppilaat vuorovaikutus itsesäätely (psykologia) pedagogiikka
title Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla
title_full Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla
title_fullStr Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla
title_full_unstemmed Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla
title_short Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla
title_sort pedagogisen vuorovaikutuksen oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2 3 luokalla
title_txtP Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla
topic pedagoginen vuorovaikutus itsesäätelytaidot Luokanopettajakoulutus Teacher Education sosiaaliset taidot oppilaat vuorovaikutus itsesäätely (psykologia) pedagogiikka
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education itsesäätely (psykologia) itsesäätelytaidot oppilaat pedagogiikka pedagoginen vuorovaikutus sosiaaliset taidot vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102654 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505224492
work_keys_str_mv AT parkkinensini pedagogisenvuorovaikutuksenoppilaansukupuolenjaitsesäätelytaitojenyhteysoppilaanso