Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 2. luokan pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja 2. luokan itsesäätelytaitojen yhteyttä oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 3. luokalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen muuntavaa vaikutusta pedagogisen vuorovaikutuksen ja oppilaan sosiaalisen kompetenssin väliseen yhteyteen.
Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen VUOKKO-pitkittäistutkimusta. Tutkimuksen aineisto koostuu opettajan ja oppilaiden välisen pedagogisen vuorovaikutuksen havainnointiaineistosta (tunnetuen, toiminnan organisoinnin ja ohjauksellisen tuen ulottuvuuksilla) sekä opettajien arvioista oppilaan sosiaalisesta kompetenssista (prososiaalisen ja antisosiaali-sen käyttäytymisen ulottuvuuksilla) ja itsesäätelytaidoista. Aineistoa analysoi-tiin hierarkkisen regressioanalyysin sekä yhdysvaikutuksen avulla.
Tulokset osoittivat, että oppilaan vahvemmat itsesäätelytaidot 2. luokalla olivat yhteydessä parempaan prososiaaliseen käyttäytymiseen 3. luokalla. Laadukas toiminnan organisointi 2. luokalla oli yhteydessä oppilaan vähäisempään antisosiaaliseen käyttäytymiseen 3. luokalla. Itsesäätelytaidot muunsivat toiminnan organisoinnin ja antisosiaalisen käyttäytymisen välistä yhteyttä.
Tutkimus antaa viitteitä itsesäätelytaitojen tärkeydestä prososiaaliselle käyttäytymiselle. Lisäksi tulokset lisäävät tietoisuutta toiminnan organisoinnin ja itsesäätelytaitojen merkityksestä antisosiaalisen käyttäytymisen vähentämiselle. Tutkimus tuo uutta tietoa sosiaalisen kompetenssin, pedagogisen vuorovaikutuksen ja itsesäätelytaitojen keskinäisistä yhteyksistä.
|