Pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja itsesäätelytaitojen yhteys oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 2.–3. luokalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 2. luokan pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja 2. luokan itsesäätelytaitojen yhteyttä oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 3. luokalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen muuntavaa vaikutusta pedagogisen vuorova...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Parkkinen, Sini, Somero, Sanni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102654
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 2. luokan pedagogisen vuorovaikutuksen, oppilaan sukupuolen ja 2. luokan itsesäätelytaitojen yhteyttä oppilaan sosiaaliseen kompetenssiin 3. luokalla. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen muuntavaa vaikutusta pedagogisen vuorovaikutuksen ja oppilaan sosiaalisen kompetenssin väliseen yhteyteen. Tutkimus toteutettiin osana Vuorovaikutus, Kasvu ja Oppiminen VUOKKO-pitkittäistutkimusta. Tutkimuksen aineisto koostuu opettajan ja oppilaiden välisen pedagogisen vuorovaikutuksen havainnointiaineistosta (tunnetuen, toiminnan organisoinnin ja ohjauksellisen tuen ulottuvuuksilla) sekä opettajien arvioista oppilaan sosiaalisesta kompetenssista (prososiaalisen ja antisosiaali-sen käyttäytymisen ulottuvuuksilla) ja itsesäätelytaidoista. Aineistoa analysoi-tiin hierarkkisen regressioanalyysin sekä yhdysvaikutuksen avulla. Tulokset osoittivat, että oppilaan vahvemmat itsesäätelytaidot 2. luokalla olivat yhteydessä parempaan prososiaaliseen käyttäytymiseen 3. luokalla. Laadukas toiminnan organisointi 2. luokalla oli yhteydessä oppilaan vähäisempään antisosiaaliseen käyttäytymiseen 3. luokalla. Itsesäätelytaidot muunsivat toiminnan organisoinnin ja antisosiaalisen käyttäytymisen välistä yhteyttä. Tutkimus antaa viitteitä itsesäätelytaitojen tärkeydestä prososiaaliselle käyttäytymiselle. Lisäksi tulokset lisäävät tietoisuutta toiminnan organisoinnin ja itsesäätelytaitojen merkityksestä antisosiaalisen käyttäytymisen vähentämiselle. Tutkimus tuo uutta tietoa sosiaalisen kompetenssin, pedagogisen vuorovaikutuksen ja itsesäätelytaitojen keskinäisistä yhteyksistä.