Summary: | Digitaalisten oppimisympäristöjen käyttö on yleistynyt merkittävästi, ja ne ovat
muodostuneet keskeiseksi osaksi nykyaikaista opetusta. Samalla niiden saavutettavuus ja oppimisvaikeuksien huomioiminen ovat nousseet tärkeiksi tutkimuskohteiksi. Tämä tutkielma
tarkastelee digitaalisten oppimisympäristöjen hyötyjä ja haasteita oppimisvaikeuksisten oppijoiden näkökulmasta. Tutkielmassa analysoidaan oppimisvaikeuksia ja niiden vaikutuksia digitaaliseen oppimisprosessiin. Lisäksi pohditaan, kuinka digitaalisia oppimisympäristöjä voidaan kehittää pedagogisesti ja teknisesti niin, että ne tukevat erilaisia oppimistarpeita
mahdollisimman hyvin. Tutkielma osoittaa, että digitaaliset oppimisympäristöt voivat edistää oppimista tarjoamalla joustavia ja monikanavaisia oppimisratkaisuja, mutta samalla ne
voivat muodostaa esteitä, kuten työmuistin kuormitusta ja tekstin hahmottamisen haasteita.
Digitaalisten ympäristöjen suunnittelussa on tärkeää huomioida oppimisvaikeudet, jotta ne
ovat aidosti saavutettavia kaikille oppijoille. Jatkossa tarvitaan lisää tutkimusta siitä, miten
digitaalisten oppimisympäristöjen pedagogisia ja saavutettavuuteen liittyviä ratkaisuja voidaan kehittää tukemaan oppimisvaikeuksia omaavien oppimista entistä paremmin.
|