Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin huoltajien ja koulussa toimivien oppilaiden lähitiimien näkemyksiä lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä näiden näkemysten eroja mahdollisesti selittäviä tekijöitä. Tutkimusaineisto koostui huoltajien haastatteluista (N = 6), SEO-R2 -arviointityökalun avull...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Salmela, Emmastiina, Saharinen, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102619
_version_ 1834766206547001344
author Salmela, Emmastiina Saharinen, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Salmela, Emmastiina Saharinen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Salmela, Emmastiina Saharinen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Salmela, Emmastiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin huoltajien ja koulussa toimivien oppilaiden lähitiimien näkemyksiä lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä näiden näkemysten eroja mahdollisesti selittäviä tekijöitä. Tutkimusaineisto koostui huoltajien haastatteluista (N = 6), SEO-R2 -arviointityökalun avulla tehdyistä tapausoppilaiden kehitysprofiileista (N = 3) ja sanallisista yhteenvedoista oppilaan lähitiimien haastatteluista (N = 3). Tutkimusaineisto analysoitiin reflektiivisellä temaattisella analyysillä. Tutkimus osoitti, että huoltajien ja oppilaiden lähitiimien näkemykset lapsen sosioemotionaalisesta kehityksestä erosivat osin toisistaan, mutta myös täydensivät toisiaan. Näkemyseroja selitti käsitteiden ja kielen erilaisuus, kotija kouluympäristön erot, eriävät tulkinnat samasta lapsen toimintatavasta sekä erot kehityksellisen jatkumon tunnistamisessa. Erilaiset ympäristöt sekä, huoltajien ja oppilaiden lähitiimien erilaiset roolit havainnoinnissa, toivat esiin lapsen käyttäytymisen eri puolia, mikä vaikutti tulkintoihin. Tulokset osoittavat lapsen kehityksen arvioinnin olevan siten dynaaminen prosessi, joka voi muuttua ajan, arvioitsijan ja ympäristön mukaan. Tutkimustulokset peräänkuuluttavat avointa ja rakentavaa vuoropuhelua huoltajien ja oppilaiden lähitiimien välillä, sillä moninäkökulmainen tarkastelu lapsen kehityksestä voi johtaa syvempään ymmärrykseen ja vaikuttavampiin tukitoimiin kuin vain yhden arviointitahon havaintoihin nojautuminen. Lapsen yksilöllisesti etenevä kehitys edellyttää jatkuvaa yhteistyötä, jotta lapsi saa oikea-aikaista kehitysvaiheensa mukaista tukea.
first_indexed 2025-05-21T20:05:48Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salmela, Emmastiina", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saharinen, Minna", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-21T08:50:41Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-21T08:50:41Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102619", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin huoltajien ja koulussa toimivien oppilaiden\nl\u00e4hitiimien n\u00e4kemyksi\u00e4 lasten sosioemotionaalisesta kehityksest\u00e4 sek\u00e4 n\u00e4iden\nn\u00e4kemysten eroja mahdollisesti selitt\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Tutkimusaineisto koostui\nhuoltajien haastatteluista (N = 6), SEO-R2\n-arviointity\u00f6kalun avulla tehdyist\u00e4\ntapausoppilaiden kehitysprofiileista (N = 3) ja sanallisista yhteenvedoista\noppilaan l\u00e4hitiimien haastatteluista (N = 3). Tutkimusaineisto analysoitiin\nreflektiivisell\u00e4 temaattisella analyysill\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 huoltajien ja oppilaiden l\u00e4hitiimien n\u00e4kemykset\nlapsen sosioemotionaalisesta kehityksest\u00e4 erosivat osin toisistaan, mutta my\u00f6s\nt\u00e4ydensiv\u00e4t toisiaan. N\u00e4kemyseroja selitti k\u00e4sitteiden ja kielen erilaisuus, kotija kouluymp\u00e4rist\u00f6n erot, eri\u00e4v\u00e4t tulkinnat samasta lapsen toimintatavasta sek\u00e4\nerot kehityksellisen jatkumon tunnistamisessa. Erilaiset ymp\u00e4rist\u00f6t sek\u00e4,\nhuoltajien ja oppilaiden l\u00e4hitiimien erilaiset roolit havainnoinnissa, toivat esiin\nlapsen k\u00e4ytt\u00e4ytymisen eri puolia, mik\u00e4 vaikutti tulkintoihin. Tulokset osoittavat\nlapsen kehityksen arvioinnin olevan siten dynaaminen prosessi, joka voi\nmuuttua ajan, arvioitsijan ja ymp\u00e4rist\u00f6n mukaan. Tutkimustulokset\nper\u00e4\u00e4nkuuluttavat avointa ja rakentavaa vuoropuhelua huoltajien ja oppilaiden\nl\u00e4hitiimien v\u00e4lill\u00e4, sill\u00e4 monin\u00e4k\u00f6kulmainen tarkastelu lapsen kehityksest\u00e4 voi\njohtaa syvemp\u00e4\u00e4n ymm\u00e4rrykseen ja vaikuttavampiin tukitoimiin kuin vain\nyhden arviointitahon havaintoihin nojautuminen. Lapsen yksil\u00f6llisesti etenev\u00e4\nkehitys edellytt\u00e4\u00e4 jatkuvaa yhteisty\u00f6t\u00e4, jotta lapsi saa oikea-aikaista\nkehitysvaiheensa mukaista tukea.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-21T08:50:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-21T08:50:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosioemotionaalinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "haastava k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vaativa monialainen tuki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Huoltajien ja koulun ammattilaisten n\u00e4kemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisest\u00e4", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505214462", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulut", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "huoltajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_102619
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:41Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salmela, Emmastiina Saharinen, Minna Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä sosioemotionaalinen kehitys haastava käyttäytyminen vaativa monialainen tuki Erityispedagogiikka Special Education arviointi koulut huoltajat vanhemmat sosioemotionaaliset taidot erityispedagogiikka
title Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä
title_full Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä
title_fullStr Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä
title_full_unstemmed Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä
title_short Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä
title_sort huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä
title_txtP Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä
topic sosioemotionaalinen kehitys haastava käyttäytyminen vaativa monialainen tuki Erityispedagogiikka Special Education arviointi koulut huoltajat vanhemmat sosioemotionaaliset taidot erityispedagogiikka
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education arviointi erityispedagogiikka haastava käyttäytyminen huoltajat koulut sosioemotionaalinen kehitys sosioemotionaaliset taidot vaativa monialainen tuki vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102619 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505214462
work_keys_str_mv AT salmelaemmastiina huoltajienjakoulunammattilaistennäkemyksetvaativaamonialaistatukeatarvitsevien