Huoltajien ja koulun ammattilaisten näkemykset vaativaa monialaista tukea tarvitsevien lasten sosioemotionaalisesta kehittymisestä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin huoltajien ja koulussa toimivien oppilaiden lähitiimien näkemyksiä lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä näiden näkemysten eroja mahdollisesti selittäviä tekijöitä. Tutkimusaineisto koostui huoltajien haastatteluista (N = 6), SEO-R2 -arviointityökalun avull...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Salmela, Emmastiina, Saharinen, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102619
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin huoltajien ja koulussa toimivien oppilaiden lähitiimien näkemyksiä lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä näiden näkemysten eroja mahdollisesti selittäviä tekijöitä. Tutkimusaineisto koostui huoltajien haastatteluista (N = 6), SEO-R2 -arviointityökalun avulla tehdyistä tapausoppilaiden kehitysprofiileista (N = 3) ja sanallisista yhteenvedoista oppilaan lähitiimien haastatteluista (N = 3). Tutkimusaineisto analysoitiin reflektiivisellä temaattisella analyysillä. Tutkimus osoitti, että huoltajien ja oppilaiden lähitiimien näkemykset lapsen sosioemotionaalisesta kehityksestä erosivat osin toisistaan, mutta myös täydensivät toisiaan. Näkemyseroja selitti käsitteiden ja kielen erilaisuus, kotija kouluympäristön erot, eriävät tulkinnat samasta lapsen toimintatavasta sekä erot kehityksellisen jatkumon tunnistamisessa. Erilaiset ympäristöt sekä, huoltajien ja oppilaiden lähitiimien erilaiset roolit havainnoinnissa, toivat esiin lapsen käyttäytymisen eri puolia, mikä vaikutti tulkintoihin. Tulokset osoittavat lapsen kehityksen arvioinnin olevan siten dynaaminen prosessi, joka voi muuttua ajan, arvioitsijan ja ympäristön mukaan. Tutkimustulokset peräänkuuluttavat avointa ja rakentavaa vuoropuhelua huoltajien ja oppilaiden lähitiimien välillä, sillä moninäkökulmainen tarkastelu lapsen kehityksestä voi johtaa syvempään ymmärrykseen ja vaikuttavampiin tukitoimiin kuin vain yhden arviointitahon havaintoihin nojautuminen. Lapsen yksilöllisesti etenevä kehitys edellyttää jatkuvaa yhteistyötä, jotta lapsi saa oikea-aikaista kehitysvaiheensa mukaista tukea.