Yhteenveto: | Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin huoltajien ja koulussa toimivien oppilaiden
lähitiimien näkemyksiä lasten sosioemotionaalisesta kehityksestä sekä näiden
näkemysten eroja mahdollisesti selittäviä tekijöitä. Tutkimusaineisto koostui
huoltajien haastatteluista (N = 6), SEO-R2
-arviointityökalun avulla tehdyistä
tapausoppilaiden kehitysprofiileista (N = 3) ja sanallisista yhteenvedoista
oppilaan lähitiimien haastatteluista (N = 3). Tutkimusaineisto analysoitiin
reflektiivisellä temaattisella analyysillä.
Tutkimus osoitti, että huoltajien ja oppilaiden lähitiimien näkemykset
lapsen sosioemotionaalisesta kehityksestä erosivat osin toisistaan, mutta myös
täydensivät toisiaan. Näkemyseroja selitti käsitteiden ja kielen erilaisuus, kotija kouluympäristön erot, eriävät tulkinnat samasta lapsen toimintatavasta sekä
erot kehityksellisen jatkumon tunnistamisessa. Erilaiset ympäristöt sekä,
huoltajien ja oppilaiden lähitiimien erilaiset roolit havainnoinnissa, toivat esiin
lapsen käyttäytymisen eri puolia, mikä vaikutti tulkintoihin. Tulokset osoittavat
lapsen kehityksen arvioinnin olevan siten dynaaminen prosessi, joka voi
muuttua ajan, arvioitsijan ja ympäristön mukaan. Tutkimustulokset
peräänkuuluttavat avointa ja rakentavaa vuoropuhelua huoltajien ja oppilaiden
lähitiimien välillä, sillä moninäkökulmainen tarkastelu lapsen kehityksestä voi
johtaa syvempään ymmärrykseen ja vaikuttavampiin tukitoimiin kuin vain
yhden arviointitahon havaintoihin nojautuminen. Lapsen yksilöllisesti etenevä
kehitys edellyttää jatkuvaa yhteistyötä, jotta lapsi saa oikea-aikaista
kehitysvaiheensa mukaista tukea.
|