Kohti kieltenopetuksen kehitystä A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä

Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, mikä kieltenopettajien mukaan tukee ja haastaa A2-englannin opetusta. Lisäksi pyrimme selvittämään, miten kieltenopettajan pedagoginen sisältötieto ilmenee A2-englannin opetuksessa. Tutkimus oli laadullinen, ja sen analyysimenetelmänä käytettiin refleksiivist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Silvennoinen, Hanna, Väärä, Tuire
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102462
_version_ 1833407614548967424
author Silvennoinen, Hanna Väärä, Tuire
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Silvennoinen, Hanna Väärä, Tuire Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Silvennoinen, Hanna Väärä, Tuire Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Silvennoinen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, mikä kieltenopettajien mukaan tukee ja haastaa A2-englannin opetusta. Lisäksi pyrimme selvittämään, miten kieltenopettajan pedagoginen sisältötieto ilmenee A2-englannin opetuksessa. Tutkimus oli laadullinen, ja sen analyysimenetelmänä käytettiin refleksiivistä temaattista analyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui viisi kieltenopettajaa, jotka opettavat A1- ja A2-englantia alakoulutasolla. Aineiston analyysin tuloksena muodostui kolme pääteemaa, jotka ovat kielitietoisuus ja -myönteisyys voimavaroina kieltenopetuksessa, samankaltaisuus A1- ja A2-englannin opetuksessa sekä resurssien luoma eriarvoisuus A2-englannin opetuksessa. Opettajien kokemuksissa korostui kielitietoinen ja -myönteinen asenne, sekä oppilaiden kielitietoisuuden hyöty kielten oppimisessa. Opetusta tukivat esimerkiksi oppilaiden aiempi kielitaito, yhteistyö ja toisto. Haasteina nähtiin koulu- ja kuntakohtaiset resurssit sekä opetussuunnitelman epäselvyys. Pedagoginen sisältötieto ilmeni opettajien hyödyntämissä opetus- ja arviointimenetelmissä, ja siinä, miten niitä yhdistettiin laajempaan koulukontekstiin. Tulokset kuvaavat A2-englannin tilaa ja opettajien osaamista, joita voidaan hyödyntää viitteellisesti kielten kehitystyön ja opettajankoulutuksen tukena. Lisäksi tutkimus tarjoaa uutta tietoa pedagogisesta sisältötiedosta A2-englannin opetuksen kontekstissa.
first_indexed 2025-05-20T20:42:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moate, Josephine", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kajander, Kati", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Silvennoinen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4\u00e4r\u00e4, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T06:00:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T06:00:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102462", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mik\u00e4 kieltenopettajien mukaan tukee\nja haastaa A2-englannin opetusta. Lis\u00e4ksi pyrimme selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten\nkieltenopettajan pedagoginen sis\u00e4lt\u00f6tieto ilmenee A2-englannin opetuksessa.\nTutkimus oli laadullinen, ja sen analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin\nrefleksiivist\u00e4 temaattista analyysi\u00e4. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin\npuolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui viisi kieltenopettajaa,\njotka opettavat A1- ja A2-englantia alakoulutasolla. Aineiston analyysin\ntuloksena muodostui kolme p\u00e4\u00e4teemaa, jotka ovat kielitietoisuus ja -my\u00f6nteisyys\nvoimavaroina kieltenopetuksessa, samankaltaisuus A1- ja A2-englannin opetuksessa\nsek\u00e4 resurssien luoma eriarvoisuus A2-englannin opetuksessa.\nOpettajien kokemuksissa korostui kielitietoinen ja -my\u00f6nteinen asenne,\nsek\u00e4 oppilaiden kielitietoisuuden hy\u00f6ty kielten oppimisessa. Opetusta tukivat\nesimerkiksi oppilaiden aiempi kielitaito, yhteisty\u00f6 ja toisto. Haasteina n\u00e4htiin\nkoulu- ja kuntakohtaiset resurssit sek\u00e4 opetussuunnitelman ep\u00e4selvyys.\nPedagoginen sis\u00e4lt\u00f6tieto ilmeni opettajien hy\u00f6dynt\u00e4miss\u00e4 opetus- ja\narviointimenetelmiss\u00e4, ja siin\u00e4, miten niit\u00e4 yhdistettiin laajempaan\nkoulukontekstiin. Tulokset kuvaavat A2-englannin tilaa ja opettajien osaamista,\njoita voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 viitteellisesti kielten kehitysty\u00f6n ja\nopettajankoulutuksen tukena. Lis\u00e4ksi tutkimus tarjoaa uutta tietoa\npedagogisesta sis\u00e4lt\u00f6tiedosta A2-englannin opetuksen kontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T06:00:31Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T06:00:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "A2-englanti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen sis\u00e4lt\u00f6tieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohti kieltenopetuksen kehityst\u00e4 : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sis\u00e4lt\u00f6tiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien ty\u00f6ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204396", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielitietoinen opetus ja kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102462
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:05:55Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8feaa4b2-38fb-4d84-b75c-d2621942220a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204396.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Silvennoinen, Hanna Väärä, Tuire Kohti kieltenopetuksen kehitystä : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä A2-englanti pedagoginen sisältötieto Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kieltenopetus kielitietoinen opetus ja kasvatus kieli ja kielet kieltenopettajat englannin kieli
title Kohti kieltenopetuksen kehitystä : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä
title_full Kohti kieltenopetuksen kehitystä : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä
title_fullStr Kohti kieltenopetuksen kehitystä : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä Kohti kieltenopetuksen kehitystä : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä
title_full_unstemmed Kohti kieltenopetuksen kehitystä : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä Kohti kieltenopetuksen kehitystä : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä
title_short Kohti kieltenopetuksen kehitystä
title_sort kohti kieltenopetuksen kehitystä a2 englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä
title_sub A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä
title_txtP Kohti kieltenopetuksen kehitystä : A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä
topic A2-englanti pedagoginen sisältötieto Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu kieltenopetus kielitietoinen opetus ja kasvatus kieli ja kielet kieltenopettajat englannin kieli
topic_facet A2-englanti Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu englannin kieli kieli ja kielet kielitietoinen opetus ja kasvatus kieltenopettajat kieltenopetus pedagoginen sisältötieto
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102462 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204396
work_keys_str_mv AT silvennoinenhanna kohtikieltenopetuksenkehitystäa2englanninopetuksenluonnejapedagogisensisältöti