Yhteenveto: | Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, mikä kieltenopettajien mukaan tukee
ja haastaa A2-englannin opetusta. Lisäksi pyrimme selvittämään, miten
kieltenopettajan pedagoginen sisältötieto ilmenee A2-englannin opetuksessa.
Tutkimus oli laadullinen, ja sen analyysimenetelmänä käytettiin
refleksiivistä temaattista analyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin
puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui viisi kieltenopettajaa,
jotka opettavat A1- ja A2-englantia alakoulutasolla. Aineiston analyysin
tuloksena muodostui kolme pääteemaa, jotka ovat kielitietoisuus ja -myönteisyys
voimavaroina kieltenopetuksessa, samankaltaisuus A1- ja A2-englannin opetuksessa
sekä resurssien luoma eriarvoisuus A2-englannin opetuksessa.
Opettajien kokemuksissa korostui kielitietoinen ja -myönteinen asenne,
sekä oppilaiden kielitietoisuuden hyöty kielten oppimisessa. Opetusta tukivat
esimerkiksi oppilaiden aiempi kielitaito, yhteistyö ja toisto. Haasteina nähtiin
koulu- ja kuntakohtaiset resurssit sekä opetussuunnitelman epäselvyys.
Pedagoginen sisältötieto ilmeni opettajien hyödyntämissä opetus- ja
arviointimenetelmissä, ja siinä, miten niitä yhdistettiin laajempaan
koulukontekstiin. Tulokset kuvaavat A2-englannin tilaa ja opettajien osaamista,
joita voidaan hyödyntää viitteellisesti kielten kehitystyön ja
opettajankoulutuksen tukena. Lisäksi tutkimus tarjoaa uutta tietoa
pedagogisesta sisältötiedosta A2-englannin opetuksen kontekstissa.
|