Kohti kieltenopetuksen kehitystä A2-englannin opetuksen luonne ja pedagogisen sisältötiedon ilmeneminen alakoulun kieltenopettajien työssä

Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, mikä kieltenopettajien mukaan tukee ja haastaa A2-englannin opetusta. Lisäksi pyrimme selvittämään, miten kieltenopettajan pedagoginen sisältötieto ilmenee A2-englannin opetuksessa. Tutkimus oli laadullinen, ja sen analyysimenetelmänä käytettiin refleksiivist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Silvennoinen, Hanna, Väärä, Tuire
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102462
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksemme tavoitteena oli selvittää, mikä kieltenopettajien mukaan tukee ja haastaa A2-englannin opetusta. Lisäksi pyrimme selvittämään, miten kieltenopettajan pedagoginen sisältötieto ilmenee A2-englannin opetuksessa. Tutkimus oli laadullinen, ja sen analyysimenetelmänä käytettiin refleksiivistä temaattista analyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla, joihin osallistui viisi kieltenopettajaa, jotka opettavat A1- ja A2-englantia alakoulutasolla. Aineiston analyysin tuloksena muodostui kolme pääteemaa, jotka ovat kielitietoisuus ja -myönteisyys voimavaroina kieltenopetuksessa, samankaltaisuus A1- ja A2-englannin opetuksessa sekä resurssien luoma eriarvoisuus A2-englannin opetuksessa. Opettajien kokemuksissa korostui kielitietoinen ja -myönteinen asenne, sekä oppilaiden kielitietoisuuden hyöty kielten oppimisessa. Opetusta tukivat esimerkiksi oppilaiden aiempi kielitaito, yhteistyö ja toisto. Haasteina nähtiin koulu- ja kuntakohtaiset resurssit sekä opetussuunnitelman epäselvyys. Pedagoginen sisältötieto ilmeni opettajien hyödyntämissä opetus- ja arviointimenetelmissä, ja siinä, miten niitä yhdistettiin laajempaan koulukontekstiin. Tulokset kuvaavat A2-englannin tilaa ja opettajien osaamista, joita voidaan hyödyntää viitteellisesti kielten kehitystyön ja opettajankoulutuksen tukena. Lisäksi tutkimus tarjoaa uutta tietoa pedagogisesta sisältötiedosta A2-englannin opetuksen kontekstissa.