Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 2. luokan koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteyttä 2. ja 3. luokan matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tutkittiin sitä, onko tuen yhteys 3. luokan taitoihin erilaista, kun aiemmat 2. luokan taidot huomioidaan sekä sitä, ovatko yhteydet samanlaista tytöillä ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rissanen, Saaga
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102461
_version_ 1833407614547918848
author Rissanen, Saaga
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rissanen, Saaga Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rissanen, Saaga Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rissanen, Saaga
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 2. luokan koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteyttä 2. ja 3. luokan matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tutkittiin sitä, onko tuen yhteys 3. luokan taitoihin erilaista, kun aiemmat 2. luokan taidot huomioidaan sekä sitä, ovatko yhteydet samanlaista tytöillä ja pojilla. Tämän tutkimuksen aineisto on osa Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Aineisto koostuu 2. ja 3. luokkalaisten lasten yhteen- ja vähennyslaskutaidon sujuvuutta mittaavista tehtävistä (n = 190–222), heidän huoltajiensa antamista vastauksista liittyen kotiympäristössä annettuun formaalin ja informaalin tuen määrään sekä heidän opettajiensa antamista vastauksista liittyen kouluympäristössä annettuun yksilöllisen tuen määrään 2. luokalla. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin lineaarista ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat erityisesti kouluympäristön yksilöllisen tuen ja aiempien 2. luokan taitojen yhteyden lasten matemaattisiin taitoihin. Kotiympäristön formaali tuki oli yhteydessä taitoihin sekä yhteisen että poikien tarkastelun osalta. Kotiympäristön informaalilla tuella ei havaittu tässä tutkimuksessa tilastollisesti merkitsevää yhteyttä lasten matemaattisiin taitoihin. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat hyvin aiempien tutkimusten tuloksia. Lisäksi tämän tutkimuksen avulla saatiin arvokasta ja uutta tietoa erityisesti siitä, miten koti- ja kouluympäristöjen tuet ovat samanaikaisesti yhteydessä lasten taitoihin. Lopuksi tulokset vahvistavat ymmärrystä siitä, kuinka tärkeitä molemmat ympäristöt ovat lasten matemaattisten taitojen kehitykselle.
first_indexed 2025-05-20T21:05:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rissanen, Saaga", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-20T05:58:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-20T05:58:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102461", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 2. luokan koti- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6jen tuen yhteytt\u00e4 2. ja 3. luokan matemaattisiin taitoihin. Lis\u00e4ksi tutkittiin sit\u00e4, onko \ntuen yhteys 3. luokan taitoihin erilaista, kun aiemmat 2. luokan taidot huomioidaan sek\u00e4 sit\u00e4, ovatko yhteydet samanlaista tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineisto on osa Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkitt\u00e4istutkimusta. Aineisto koostuu 2. ja 3. luokkalaisten lasten yhteen- ja v\u00e4hennyslaskutaidon sujuvuutta mittaavista teht\u00e4vist\u00e4 (n = 190\u2013222), heid\u00e4n huoltajiensa antamista vastauksista liittyen kotiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 annettuun formaalin ja informaalin tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n sek\u00e4 heid\u00e4n opettajiensa antamista vastauksista liittyen kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 annettuun yksil\u00f6llisen tuen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n 2. luokalla. Aineiston analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin lineaarista ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat erityisesti kouluymp\u00e4rist\u00f6n yksil\u00f6llisen tuen ja aiempien 2. luokan taitojen yhteyden lasten matemaattisiin taitoihin. Kotiymp\u00e4rist\u00f6n formaali tuki oli yhteydess\u00e4 taitoihin sek\u00e4 yhteisen ett\u00e4 poikien tarkastelun osalta. Kotiymp\u00e4rist\u00f6n informaalilla tuella ei havaittu t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 yhteytt\u00e4 lasten matemaattisiin taitoihin. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset tukevat hyvin aiempien tutkimusten tuloksia. Lis\u00e4ksi t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen avulla saatiin arvokasta ja uutta tietoa erityisesti siit\u00e4, miten koti- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6jen tuet ovat samanaikaisesti yhteydess\u00e4 lasten taitoihin. Lopuksi tulokset vahvistavat ymm\u00e4rryst\u00e4 siit\u00e4, kuinka t\u00e4rkeit\u00e4 molemmat ymp\u00e4rist\u00f6t ovat lasten matemaattisten taitojen kehitykselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-20T05:58:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-20T05:58:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6n formaali tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6n informaali tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluymp\u00e4rist\u00f6n yksil\u00f6llinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koti- ja kouluymp\u00e4rist\u00f6jen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204395", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kotiymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102461
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:24Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87228095-fd30-4845-8c46-4a9eaa0c970a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204395.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rissanen, Saaga Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin kotiympäristön formaali tuki kotiympäristön informaali tuki kouluympäristön yksilöllinen tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education kouluympäristö kotiympäristö matemaattiset taidot
title Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin
title_full Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin
title_fullStr Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin
title_full_unstemmed Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin
title_short Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin
title_sort koti ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin
title_txtP Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin
topic kotiympäristön formaali tuki kotiympäristön informaali tuki kouluympäristön yksilöllinen tuki Luokanopettajakoulutus Teacher Education kouluympäristö kotiympäristö matemaattiset taidot
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education kotiympäristö kotiympäristön formaali tuki kotiympäristön informaali tuki kouluympäristö kouluympäristön yksilöllinen tuki matemaattiset taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102461 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204395
work_keys_str_mv AT rissanensaaga kotijakouluympäristöjentuenyhteyslastenmatemaattisiintaitoihin