Koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteys lasten matemaattisiin taitoihin

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 2. luokan koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteyttä 2. ja 3. luokan matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tutkittiin sitä, onko tuen yhteys 3. luokan taitoihin erilaista, kun aiemmat 2. luokan taidot huomioidaan sekä sitä, ovatko yhteydet samanlaista tytöillä ja...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rissanen, Saaga
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102461
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia 2. luokan koti- ja kouluympäristöjen tuen yhteyttä 2. ja 3. luokan matemaattisiin taitoihin. Lisäksi tutkittiin sitä, onko tuen yhteys 3. luokan taitoihin erilaista, kun aiemmat 2. luokan taidot huomioidaan sekä sitä, ovatko yhteydet samanlaista tytöillä ja pojilla. Tämän tutkimuksen aineisto on osa Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimusta. Aineisto koostuu 2. ja 3. luokkalaisten lasten yhteen- ja vähennyslaskutaidon sujuvuutta mittaavista tehtävistä (n = 190–222), heidän huoltajiensa antamista vastauksista liittyen kotiympäristössä annettuun formaalin ja informaalin tuen määrään sekä heidän opettajiensa antamista vastauksista liittyen kouluympäristössä annettuun yksilöllisen tuen määrään 2. luokalla. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin lineaarista ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat erityisesti kouluympäristön yksilöllisen tuen ja aiempien 2. luokan taitojen yhteyden lasten matemaattisiin taitoihin. Kotiympäristön formaali tuki oli yhteydessä taitoihin sekä yhteisen että poikien tarkastelun osalta. Kotiympäristön informaalilla tuella ei havaittu tässä tutkimuksessa tilastollisesti merkitsevää yhteyttä lasten matemaattisiin taitoihin. Tämän tutkimuksen tulokset tukevat hyvin aiempien tutkimusten tuloksia. Lisäksi tämän tutkimuksen avulla saatiin arvokasta ja uutta tietoa erityisesti siitä, miten koti- ja kouluympäristöjen tuet ovat samanaikaisesti yhteydessä lasten taitoihin. Lopuksi tulokset vahvistavat ymmärrystä siitä, kuinka tärkeitä molemmat ympäristöt ovat lasten matemaattisten taitojen kehitykselle.