Summary: | Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena oli kartoittaa nykyistä tutkimustietoa liikunnan ja matematiikan integroinnista, tarkastella sen keskeisiä pedagogisia lähestymistapoja ja tunnistaa fyysisen aktiivisuuden ja matemaattisen oppimisen välisiä yhteyksiä. Suomessa matematiikan osaaminen on laskenut, ja oppilaiden kiinnostus ainetta kohtaan on heikentynyt, samaan aikaan kun fyysisen aktiivisuuden määrä jää alle kansallisten suositusten. Tässä kirjallisuuskatsauksessa kartoitetaan vastauksia näihin ongelmiin.
Aineisto koostui laajasta kansainvälisestä ja kotimaisesta tutkimuskirjallisuudesta, mukaan lukien systemaattiset kirjallisuuskatsaukset ja meta-analyysit, RCT-, pitkittäis-, poikittais- ja kohorttitutkimukset, monografiat ja toimitetut teokset. Lisäksi katsauksessa käsiteltiin erilaisia viranomaisraportteja ja -julkaisuja. Keskeisiin käsitteisiin kuuluivat integroitu opetus, matemaattinen oppiminen ja fyysinen aktiivisuus. Metodologisesti tämä kartoittava katsaus nojasi pääasiassa kvantitatiivisiin interventiotutkimuksiin, mutta myös laadullisiin havaintoihin opettajien ja oppilaiden kokemuksista.
Kirjallisuuden tarkastelu osoitti, että fyysisellä aktiivisuudella on positiivinen yhteys moniin kognitiivisiin ominaisuuksiin, jotka liittyvät matemaattiseen oppimiseen. Erityisesti aerobisella kunnolla, motorisilla taidoilla ja reippaalla‒rasittavalla fyysisellä aktiivisuudella on positiivinen yhteys matemaattiseen oppimiseen. Pedagogista lähestymistavoista fyysisesti aktiiviset oppitunnit vaikuttavat olevan tehokkain tapa toteuttaa integroitua opetusta matemaattisen oppimisen näkökulmasta. Liikuntataukojen ja opetussuunnitelmaan lisätyn liikunnan tai intensiteetin nostamisen yhteys matemaattiseen oppimiseen on epäjohdonmukaista, mutta ne eivät ainakaan häiritse sitä. Oppilaiden fyysinen aktiivisuus lisääntyy integroimistavasta riippumatta. Liikunnan ja matematiikan integroiminen on toimiva opetusstrategia myös opettajien ja oppilaiden palautteen perusteella. Tulosten perusteella suositellaan liikunnan systemaattista integrointia opetussuunnitelmiin sekä opettajien koulutusta menetelmien käyttöönottoon.
|