fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Nella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tulonen, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T22:15:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T22:15:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102449", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Br\u00e4ndiaktivismista on muodostunut t\u00e4rke\u00e4 osa br\u00e4ndien markkinointiviestint\u00e4\u00e4. Aiemman tutkimuksen mukaan yh\u00e4 useammat kuluttajat odottavat br\u00e4ndien ottavan kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Br\u00e4ndiaktivismi on luonteeltaan mielipiteit\u00e4 jakavaa sek\u00e4 riskialtista, mink\u00e4 takia vaikuttavuuden ja uskottavuuden saavuttamisessa kokemus autenttisuudesta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, mist\u00e4 elementeist\u00e4 autenttisuus rakentuu ja miten se ilmenee Suomessa toteutetuissa br\u00e4ndiaktivismikampanjoissa. Tutkimus jakautui kahteen vaiheeseen: ensin tunnistettiin aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta keskeiset br\u00e4ndiaktivismin autenttisuuden elementit, jonka j\u00e4lkeen analysoitiin niiden ilmenemist\u00e4 kampanjoissa.\nTutkimusaineisto koostui kuudesta Suomessa vuosina 2020\u20132023 toteutetusta, kuluttajille suunnatusta br\u00e4ndiaktivismikampanjasta. Aineisto ker\u00e4ttiin verkosta ja sit\u00e4 analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4en tutkimuksen teoriaosuudessa luotua br\u00e4ndiaktivismin autenttisuuden viitekehyst\u00e4. \nAnalyysin tulokset vahvistivat viitekehyksen relevanttiutta ja havaintoa siit\u00e4, ett\u00e4 autenttisuus on kokonaisuus, joka rakentuu useista tekij\u00f6ist\u00e4: br\u00e4ndin ja aktivismin aiheen yhteensopivuudesta, motivaatiosta ja tarkoituksesta aktivismin taustalla, johdonmukaisuudesta ja pitk\u00e4aikaisesta sitoutumisesta, konkreettisista teoista sek\u00e4 viestinn\u00e4n s\u00e4vyst\u00e4 ja l\u00e4pin\u00e4kyvyydest\u00e4. Aineistosta havaittiin, ett\u00e4 autenttisuuden arviointia helpottavat ja sen kokemusta vahvistavat arvo- ja tarkoitusperusteinen br\u00e4nd\u00e4ys, selke\u00e4sti viestitty br\u00e4ndi-identiteetti, teemalle ja kohderyhm\u00e4lle merkitykselliset teot sek\u00e4 l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4 ja uskottava viestint\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 br\u00e4ndiaktivismin autenttisuutta voidaan rakentaa tiettyjen elementtien kautta, vaikka autenttisuus on ilmi\u00f6n\u00e4 subjektiivinen. Autenttisuuden tavoittelu vaatiikin br\u00e4ndeilt\u00e4 strategista ja pitk\u00e4j\u00e4nteist\u00e4 suunnittelua sek\u00e4 arvojen ohjaamaa toimintaa. Suomessa br\u00e4ndiaktivismi on viel\u00e4 uusi ja kehittyv\u00e4 ilmi\u00f6, jossa painottuu br\u00e4ndien arvot ja julkinen viestint\u00e4. Tutkimus tarjoaa uusia teoreettisia n\u00e4k\u00f6kulmia autenttisuuden ymm\u00e4rt\u00e4miseen sek\u00e4 uskottavan ja vaikuttavan aktivismin toteuttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-19T22:15:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T22:15:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Autenttisuuden rakentuminen br\u00e4ndiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
|