Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista

Brändiaktivismista on muodostunut tärkeä osa brändien markkinointiviestintää. Aiemman tutkimuksen mukaan yhä useammat kuluttajat odottavat brändien ottavan kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Brändiaktivismi on luonteeltaan mielipiteitä jakavaa sekä riskialtista, minkä takia vaikuttavuuden ja usk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kauppinen, Nella, Tulonen, Jenna
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102449
_version_ 1833407614537433088
author Kauppinen, Nella Tulonen, Jenna
author2 Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppinen, Nella Tulonen, Jenna Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppinen, Nella Tulonen, Jenna Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppinen, Nella
datasource_str_mv jyx
description Brändiaktivismista on muodostunut tärkeä osa brändien markkinointiviestintää. Aiemman tutkimuksen mukaan yhä useammat kuluttajat odottavat brändien ottavan kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Brändiaktivismi on luonteeltaan mielipiteitä jakavaa sekä riskialtista, minkä takia vaikuttavuuden ja uskottavuuden saavuttamisessa kokemus autenttisuudesta on tärkeää. Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, mistä elementeistä autenttisuus rakentuu ja miten se ilmenee Suomessa toteutetuissa brändiaktivismikampanjoissa. Tutkimus jakautui kahteen vaiheeseen: ensin tunnistettiin aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta keskeiset brändiaktivismin autenttisuuden elementit, jonka jälkeen analysoitiin niiden ilmenemistä kampanjoissa. Tutkimusaineisto koostui kuudesta Suomessa vuosina 2020–2023 toteutetusta, kuluttajille suunnatusta brändiaktivismikampanjasta. Aineisto kerättiin verkosta ja sitä analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä, käyttäen tutkimuksen teoriaosuudessa luotua brändiaktivismin autenttisuuden viitekehystä. Analyysin tulokset vahvistivat viitekehyksen relevanttiutta ja havaintoa siitä, että autenttisuus on kokonaisuus, joka rakentuu useista tekijöistä: brändin ja aktivismin aiheen yhteensopivuudesta, motivaatiosta ja tarkoituksesta aktivismin taustalla, johdonmukaisuudesta ja pitkäaikaisesta sitoutumisesta, konkreettisista teoista sekä viestinnän sävystä ja läpinäkyvyydestä. Aineistosta havaittiin, että autenttisuuden arviointia helpottavat ja sen kokemusta vahvistavat arvo- ja tarkoitusperusteinen brändäys, selkeästi viestitty brändi-identiteetti, teemalle ja kohderyhmälle merkitykselliset teot sekä läpinäkyvä ja uskottava viestintä. Tutkimus osoitti, että brändiaktivismin autenttisuutta voidaan rakentaa tiettyjen elementtien kautta, vaikka autenttisuus on ilmiönä subjektiivinen. Autenttisuuden tavoittelu vaatiikin brändeiltä strategista ja pitkäjänteistä suunnittelua sekä arvojen ohjaamaa toimintaa. Suomessa brändiaktivismi on vielä uusi ja kehittyvä ilmiö, jossa painottuu brändien arvot ja julkinen viestintä. Tutkimus tarjoaa uusia teoreettisia näkökulmia autenttisuuden ymmärtämiseen sekä uskottavan ja vaikuttavan aktivismin toteuttamiseen.
first_indexed 2025-05-20T21:05:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Skippari, Mika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Nella", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tulonen, Jenna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T22:15:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T22:15:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102449", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Br\u00e4ndiaktivismista on muodostunut t\u00e4rke\u00e4 osa br\u00e4ndien markkinointiviestint\u00e4\u00e4. Aiemman tutkimuksen mukaan yh\u00e4 useammat kuluttajat odottavat br\u00e4ndien ottavan kantaa yhteiskunnallisiin kysymyksiin. Br\u00e4ndiaktivismi on luonteeltaan mielipiteit\u00e4 jakavaa sek\u00e4 riskialtista, mink\u00e4 takia vaikuttavuuden ja uskottavuuden saavuttamisessa kokemus autenttisuudesta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin, mist\u00e4 elementeist\u00e4 autenttisuus rakentuu ja miten se ilmenee Suomessa toteutetuissa br\u00e4ndiaktivismikampanjoissa. Tutkimus jakautui kahteen vaiheeseen: ensin tunnistettiin aiemman tutkimuskirjallisuuden pohjalta keskeiset br\u00e4ndiaktivismin autenttisuuden elementit, jonka j\u00e4lkeen analysoitiin niiden ilmenemist\u00e4 kampanjoissa.\nTutkimusaineisto koostui kuudesta Suomessa vuosina 2020\u20132023 toteutetusta, kuluttajille suunnatusta br\u00e4ndiaktivismikampanjasta. Aineisto ker\u00e4ttiin verkosta ja sit\u00e4 analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4en tutkimuksen teoriaosuudessa luotua br\u00e4ndiaktivismin autenttisuuden viitekehyst\u00e4. \nAnalyysin tulokset vahvistivat viitekehyksen relevanttiutta ja havaintoa siit\u00e4, ett\u00e4 autenttisuus on kokonaisuus, joka rakentuu useista tekij\u00f6ist\u00e4: br\u00e4ndin ja aktivismin aiheen yhteensopivuudesta, motivaatiosta ja tarkoituksesta aktivismin taustalla, johdonmukaisuudesta ja pitk\u00e4aikaisesta sitoutumisesta, konkreettisista teoista sek\u00e4 viestinn\u00e4n s\u00e4vyst\u00e4 ja l\u00e4pin\u00e4kyvyydest\u00e4. Aineistosta havaittiin, ett\u00e4 autenttisuuden arviointia helpottavat ja sen kokemusta vahvistavat arvo- ja tarkoitusperusteinen br\u00e4nd\u00e4ys, selke\u00e4sti viestitty br\u00e4ndi-identiteetti, teemalle ja kohderyhm\u00e4lle merkitykselliset teot sek\u00e4 l\u00e4pin\u00e4kyv\u00e4 ja uskottava viestint\u00e4.\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 br\u00e4ndiaktivismin autenttisuutta voidaan rakentaa tiettyjen elementtien kautta, vaikka autenttisuus on ilmi\u00f6n\u00e4 subjektiivinen. Autenttisuuden tavoittelu vaatiikin br\u00e4ndeilt\u00e4 strategista ja pitk\u00e4j\u00e4nteist\u00e4 suunnittelua sek\u00e4 arvojen ohjaamaa toimintaa. Suomessa br\u00e4ndiaktivismi on viel\u00e4 uusi ja kehittyv\u00e4 ilmi\u00f6, jossa painottuu br\u00e4ndien arvot ja julkinen viestint\u00e4. Tutkimus tarjoaa uusia teoreettisia n\u00e4k\u00f6kulmia autenttisuuden ymm\u00e4rt\u00e4miseen sek\u00e4 uskottavan ja vaikuttavan aktivismin toteuttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-19T22:15:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T22:15:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "107", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY-NC-ND 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Autenttisuuden rakentuminen br\u00e4ndiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505204383", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102449
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:35Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/32208da5-168c-4f07-96e1-3dc2afbcde59\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505204383.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Nella Tulonen, Jenna Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista Markkinointi Marketing
title Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista
title_full Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista
title_fullStr Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista
title_full_unstemmed Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista
title_short Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista
title_sort autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista
title_txtP Autenttisuuden rakentuminen brändiaktivismissa: Analyysi suomalaisista kuluttajakampanjoista
topic Markkinointi Marketing
topic_facet Marketing Markkinointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102449 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505204383
work_keys_str_mv AT kauppinennella autenttisuudenrakentuminenbrändiaktivismissaanalyysisuomalaisistakuluttajakampanj