“Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä

Alin, Nikolai 2025: “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä Jyväskylän yliopisto Liikuntatieteellinen tiedekunta Liikuntapedagogiigkan pro gradu -tutkielma 37 sivua Tutkimuksen tavoitteena oli se...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Alin, Nikolai
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102447
_version_ 1833226588323315712
author Alin, Nikolai
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Alin, Nikolai Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Alin, Nikolai Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Alin, Nikolai
datasource_str_mv jyx
description Alin, Nikolai 2025: “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä Jyväskylän yliopisto Liikuntatieteellinen tiedekunta Liikuntapedagogiigkan pro gradu -tutkielma 37 sivua Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää yhdeksäsluokkalaisten suhtautumista koululiikuntaan oppiaineena sekä etsiä tekijöitä, jotka ohjaavat yhdeksäsluokkalaisten liikuntatunneille varustautumista. Aihe on tärkeä, sillä jokainen suomalainen liikunnanopettaja törmää jatkuvasti työssään tilanteisiin, joissa oppilailla ei ole liikuntatunneilla liikuntavarusteita. Tutkimusta, jossa syitä liikuntavarusteiden käyttämättömyydelle selvitetään, on hyvin vähän, jos ollenkaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin lisätä ymmärrystä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisia ja heidän koululiikuntavarusteisiin liittyviä valintoja kohtaan. Tutkimuksen kohdejoukkona on yhdeksän (n=9) pääkaupunkiseudulla koulua käyvää yhdeksäsluokkalaista nuorta. Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2025. Aineiston keruu tapahtui puolistrukturoidulla haastattelulla, johon oli mahdollista osallistua yksin, parin kanssa tai ryhmissä. Haastatteluissa selvitettiin oppilaiden suhtautumista koululiikuntaan oppiaineena, oppilaiden liikunnallista aktiivisuutta, oppilaiden koululiikuntapukeutumiseen liittyviä ajatuksia ja kokemuksia sekä koululiikuntaan ja kehonkuvaan liittyviä ajatuksia. Tulosten analysoinnissa on käytetty teemoittelua. Tuloksista käy ilmi, että koululiikunta on yleisellä tasolla suosittu oppiaine, mutta alakoulusta yläkoulun puolelle tultaessa oppilaiden liikuntatuntiaktiivisuus vähenee. Valtaosa oppilaista ei kuitenkaan viitsi pukeutua koululiikuntatunneille liikunnallisiin vaatteisiin, sillä se koetaan vaivalloiseksi ja hyödyttömäksi. Tyypillinen koululiikuntatunnille pukeutuja on vapaa-ajallaankin liikunnallinen oppilas. Yläkouluiässä vertaisryhmän rooli koululaisen elämässä on kasvaa ja vertailu luokkatovereihin lisääntyy. Koulun liikuntatunneilla tämä näkyy siten, että sisäliikunnassa esimerkiksi sukat halutaan pitää jalassa, vaikka yksin liikkuessa oltaisiin paljain varpain. Tutkimuksesta käy ilmi, että paljailla varpailla on erityinen rooli tämän päivän nuorten maailmassa, varpaat ovat muuttuneet hyvin yksityiseksi kehon osa-alueeksi. Tulosten perusteella näyttäisi siltä, että keskustelua koulun liikuntatunneille pukeutumisesta sekä erilaisista kehoista tarvitaan osaksi yläkoulun liikunnanopetusta. Koko koulua koskevaa yhtenäistä liikuntavarustussuositusta tulisi myös vakavasti harkita, sillä se helpottaisi yksittäisen oppilaan sosiaalista taakkaa. Asiasanat: koululiikuntapukeutuminen, koululiikunta, kehonkuva, teini-ikä
first_indexed 2025-05-19T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Alin, Nikolai", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T12:42:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T12:42:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102447", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Alin, Nikolai 2025: \u201cEi sit\u00e4 kukaa hyv\u00e4l kattois jos m\u00e4 juoksentelisin sis\u00e4liikas ilman sukkii\u201d Yhdeks\u00e4sluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksi\u00e4\nJyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto\nLiikuntatieteellinen tiedekunta\nLiikuntapedagogiigkan pro gradu -tutkielma\n37 sivua\n\nTutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 peruskoulun yhdeks\u00e4sluokkalaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksi\u00e4. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaisten suhtautumista koululiikuntaan oppiaineena sek\u00e4 etsi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4, jotka ohjaavat yhdeks\u00e4sluokkalaisten liikuntatunneille varustautumista. Aihe on t\u00e4rke\u00e4, sill\u00e4 jokainen suomalainen liikunnanopettaja t\u00f6rm\u00e4\u00e4 jatkuvasti ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n tilanteisiin, joissa oppilailla ei ole liikuntatunneilla liikuntavarusteita. Tutkimusta, jossa syit\u00e4 liikuntavarusteiden k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myydelle selvitet\u00e4\u00e4n, on hyvin v\u00e4h\u00e4n, jos ollenkaan. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena onkin lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 peruskoulun yhdeks\u00e4sluokkalaisia ja heid\u00e4n koululiikuntavarusteisiin liittyvi\u00e4 valintoja kohtaan. \n\nTutkimuksen kohdejoukkona on yhdeks\u00e4n (n=9) p\u00e4\u00e4kaupunkiseudulla koulua k\u00e4yv\u00e4\u00e4 yhdeks\u00e4sluokkalaista nuorta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2025. Aineiston keruu tapahtui puolistrukturoidulla haastattelulla, johon oli mahdollista osallistua yksin, parin kanssa tai ryhmiss\u00e4. Haastatteluissa selvitettiin oppilaiden suhtautumista koululiikuntaan oppiaineena, oppilaiden liikunnallista aktiivisuutta, oppilaiden koululiikuntapukeutumiseen liittyvi\u00e4 ajatuksia ja kokemuksia sek\u00e4 koululiikuntaan ja kehonkuvaan liittyvi\u00e4 ajatuksia. Tulosten analysoinnissa on k\u00e4ytetty teemoittelua.\n\nTuloksista k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 koululiikunta on yleisell\u00e4 tasolla suosittu oppiaine, mutta alakoulusta yl\u00e4koulun puolelle tultaessa oppilaiden liikuntatuntiaktiivisuus v\u00e4henee. Valtaosa oppilaista ei kuitenkaan viitsi pukeutua koululiikuntatunneille liikunnallisiin vaatteisiin, sill\u00e4 se koetaan vaivalloiseksi ja hy\u00f6dytt\u00f6m\u00e4ksi. Tyypillinen koululiikuntatunnille pukeutuja on vapaa-ajallaankin liikunnallinen oppilas. Yl\u00e4koului\u00e4ss\u00e4 vertaisryhm\u00e4n rooli koululaisen el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 on kasvaa ja vertailu luokkatovereihin lis\u00e4\u00e4ntyy. Koulun liikuntatunneilla t\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy siten, ett\u00e4 sis\u00e4liikunnassa esimerkiksi sukat halutaan pit\u00e4\u00e4 jalassa, vaikka yksin liikkuessa oltaisiin paljain varpain. Tutkimuksesta k\u00e4y ilmi, ett\u00e4 paljailla varpailla on erityinen rooli t\u00e4m\u00e4n p\u00e4iv\u00e4n nuorten maailmassa, varpaat ovat muuttuneet hyvin yksityiseksi kehon osa-alueeksi.\n\nTulosten perusteella n\u00e4ytt\u00e4isi silt\u00e4, ett\u00e4 keskustelua koulun liikuntatunneille pukeutumisesta sek\u00e4 erilaisista kehoista tarvitaan osaksi yl\u00e4koulun liikunnanopetusta. Koko koulua koskevaa yhten\u00e4ist\u00e4 liikuntavarustussuositusta tulisi my\u00f6s vakavasti harkita, sill\u00e4 se helpottaisi yksitt\u00e4isen oppilaan sosiaalista taakkaa. \n\n\nAsiasanat: koululiikuntapukeutuminen, koululiikunta, kehonkuva, teini-ik\u00e4", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-19T12:42:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T12:42:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "51", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cEi sit\u00e4 kukaa hyv\u00e4l kattois jos m\u00e4 juoksentelisin sis\u00e4liikas ilman sukkii\u201d Yhdeks\u00e4sluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksi\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505194381", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus)", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102447
language fin
last_indexed 2025-05-19T20:02:06Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b4ead6a2-a8cb-4ec8-92a9-71b6be6ca6f5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505194381.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Alin, Nikolai “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus) Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)
title “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä
title_full “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä
title_fullStr “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä
title_full_unstemmed “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä
title_short “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä
title_sort ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä
title_txtP “Ei sitä kukaa hyväl kattois jos mä juoksentelisin sisäliikas ilman sukkii” Yhdeksäsluokkaisten koululiikuntapukeutumiselle antamia merkityksiä
topic Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus) Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)
topic_facet Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus) Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102447 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505194381
work_keys_str_mv AT alinnikolai eisitäkukaahyvälkattoisjosmäjuoksentelisinsisäliikasilmansukkiiyhdeksäsluokkaistenko