Yhteenveto: | Viimeisten vuosikymmenten aikana käsitykset urasta ovat olleet muutospaineen alla ympäröivän yhteiskunnan muuttuessa. Uraan kohdistuvan paineen yhteydessä yhteiskunnassa vallitseva mediaympäristö on myös kokenut muutoksia ja siirtynyt kohti uusia digitaalisia viestinnän muotoja. Median ja uran suhde on kuitenkin jäänyt käytännössä tutkimatta, vaikka media on tunnistettu vahvaksi tarinankertojaksi. Tässä tutkimuksessa selvitettiin mediapuheessa rakentuvia urapääomia ja niiden pohjalta mediaan rakentuvaa käsitystä urasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimuksessa oli piirteitä kokemuksellisesta tutkimuksesta. Tutkimuksen kohteena oli mediassa ilmenevä urapuhe, jota tutkittiin podcastien avulla. Tutkimuksen aineisto kerättiin hyödyntäen alustapalvelu Spotifyta. Tutkimuksen analyysissa käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, jossa hyödynnettiin Michael Tomlinsonin (2017) tutkintopääomien teoriaa.
Tutkimuksessa saatiin selville, että mediapuheessa esiintyvissä uratarinoissa annettiin merkityksiä viidelle eri pääoman muodolle: inhimilliselle pääomalle, sosiaaliselle pääomalle, kulttuuriselle pääomalle, psykologiselle pääomalle ja identiteettipääomalle. Pääoman muodoille ei annettu uratarinoissa tasavertaisia merkityksiä, vaan merkitykset jakautuivat epätasaisesti. Tutkimuksen tärkeimmät johtopäätökset olivat, että mediaan rakentuva urakäsitys on kohtuullisen yhtenäinen, korostaen sekä vanhoja että uusia käsityksiä urasta ja heijastaen ainakin osin vallitsevaa yhteiskunnallista kulttuurista tilannetta.
|