Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa

Digitalisoituvassa yhteiskunnassa opiskelijoiden tarkkaavaisuuden ylläpitäminen on merkittävä haaste opettamisen ja oppimisen kannalta. Tarkkaavaisuuden rooli oppimisessa korostuu maailmassa, jossa digitaalista informaatiota on valtavasti saatavilla. Tarkkaavaisuuden ylläpitäminen on keskeistä akate...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Töyry, Mika-Matti
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2024
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102383
_version_ 1833317360054829056
author Töyry, Mika-Matti
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Töyry, Mika-Matti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Töyry, Mika-Matti Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Töyry, Mika-Matti
datasource_str_mv jyx
description Digitalisoituvassa yhteiskunnassa opiskelijoiden tarkkaavaisuuden ylläpitäminen on merkittävä haaste opettamisen ja oppimisen kannalta. Tarkkaavaisuuden rooli oppimisessa korostuu maailmassa, jossa digitaalista informaatiota on valtavasti saatavilla. Tarkkaavaisuuden ylläpitäminen on keskeistä akateemisen menestymisen kannalta. Tarkkaavaisuus on myös osana myös erilaisia kognitiivisia prosesseja, kuten itsesäätelyä. Tämän kirjallisuuskatsauksen päätavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat opiskelijoiden tarkkaavaisuuteen ja kuinka tarkkaavaisuutta voidaan ylläpitää tehokkaammin opetuksessa. Tutkielmassa tarkastellaan tarkkaavaisuuden eri ulottuvuuksia sen fysiologista perusteista lähtien aina niihin tekijöihin asti, jotka vaikuttavat tarkkaavaisuuden ylläpitämiseen. Tutkielma ei kuitenkaan kohdistu tarkkaavaisuushäiriön omaaviin yksilöihin. Opiskelijoiden tarkkaavaisuuden kesto opetuksessa on yksilöllistä. Se voi myös vaihdella opetuksen aikana. Osa tarkkaavaisuuden vaihtelusta liittyy opetuskäytänteisiin, kun taas osaa vaihtelusta selittävät opetukseen liittymättömät asiat. Opettaja voi kuitenkin omilla toimillaan, kuten vaihtelemalla tehtäviä sopivin väliajoin ja käyttämällä aktiivisia opetusstrategioita, edistää opiskelijoiden tarkkaavaisuuden ylläpitämistä opetuksessa. Media-multitaskaaminen asettaa kuitenkin opettajille ison haasteen opiskelijoiden tarkkaavaisuuden suhteen. Media-multitaskaaminen nimittäin häiritsee opiskelijoiden opetuksen aikaista tarkkaavaisuutta. Opiskelijoiden tarkkaavaisuuden ylläpitäminen on monitahoinen ilmiö, johon vaikuttavat sekä opettajan hallintapiirissä olevat että sen ulottumattomissa olevat seikat. Useat seikat ovat kuitenkin sellaisia, joihin opettaja voi omilla opetusratkaisuillaan tai opiskelija omalla toiminnallaan vaikuttaa. Tässä kirjallisuuskatsauksessa usea tutkimus keskittyy yliopisto- opiskelijoiden tarkkaavaisuuden ylläpitämiseen opetuksessa. Jatkotutkimuskohteena tulisikin olla nuorempien opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa.
first_indexed 2025-05-19T20:00:44Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "T\u00f6yry, Mika-Matti", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T05:50:26Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T05:50:26Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2024", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102383", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digitalisoituvassa yhteiskunnassa opiskelijoiden tarkkaavaisuuden yll\u00e4pit\u00e4minen on merkitt\u00e4v\u00e4 haaste opettamisen ja oppimisen kannalta. Tarkkaavaisuuden rooli oppimisessa korostuu maailmassa, jossa digitaalista informaatiota on valtavasti saatavilla. Tarkkaavaisuuden yll\u00e4pit\u00e4minen on keskeist\u00e4 akateemisen menestymisen kannalta. Tarkkaavaisuus on my\u00f6s osana my\u00f6s erilaisia kognitiivisia prosesseja, kuten itses\u00e4\u00e4tely\u00e4.\nT\u00e4m\u00e4n kirjallisuuskatsauksen p\u00e4\u00e4tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat opiskelijoiden tarkkaavaisuuteen ja kuinka tarkkaavaisuutta voidaan yll\u00e4pit\u00e4\u00e4 tehokkaammin opetuksessa. Tutkielmassa tarkastellaan tarkkaavaisuuden eri ulottuvuuksia sen fysiologista perusteista l\u00e4htien aina niihin tekij\u00f6ihin asti, jotka vaikuttavat tarkkaavaisuuden yll\u00e4pit\u00e4miseen. Tutkielma ei kuitenkaan kohdistu tarkkaavaisuush\u00e4iri\u00f6n omaaviin yksil\u00f6ihin.\nOpiskelijoiden tarkkaavaisuuden kesto opetuksessa on yksil\u00f6llist\u00e4. Se voi my\u00f6s vaihdella opetuksen aikana. Osa tarkkaavaisuuden vaihtelusta liittyy opetusk\u00e4yt\u00e4nteisiin, kun taas osaa vaihtelusta selitt\u00e4v\u00e4t opetukseen liittym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t asiat. Opettaja voi kuitenkin omilla toimillaan, kuten vaihtelemalla teht\u00e4vi\u00e4 sopivin v\u00e4liajoin ja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aktiivisia opetusstrategioita, edist\u00e4\u00e4 opiskelijoiden tarkkaavaisuuden yll\u00e4pit\u00e4mist\u00e4 opetuksessa. Media-multitaskaaminen asettaa kuitenkin opettajille ison haasteen opiskelijoiden tarkkaavaisuuden suhteen. Media-multitaskaaminen nimitt\u00e4in h\u00e4iritsee opiskelijoiden opetuksen aikaista tarkkaavaisuutta.\nOpiskelijoiden tarkkaavaisuuden yll\u00e4pit\u00e4minen on monitahoinen ilmi\u00f6, johon vaikuttavat sek\u00e4 opettajan hallintapiiriss\u00e4 olevat ett\u00e4 sen ulottumattomissa olevat seikat. Useat seikat ovat kuitenkin sellaisia, joihin opettaja voi omilla opetusratkaisuillaan tai opiskelija omalla toiminnallaan vaikuttaa. T\u00e4ss\u00e4 kirjallisuuskatsauksessa usea tutkimus keskittyy yliopisto- opiskelijoiden tarkkaavaisuuden yll\u00e4pit\u00e4miseen opetuksessa. Jatkotutkimuskohteena tulisikin olla nuorempien opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-19T05:50:26Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T05:50:26Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2024", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "35", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tarkkaavaisuuden yll\u00e4pit\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505194316", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustilanne", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarkkaavaisuus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_102383
language fin
last_indexed 2025-05-20T21:05:26Z
main_date 2024-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2024
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d67fd644-123d-403c-9d70-753594b7b5f9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505194316.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2024
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Töyry, Mika-Matti Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa tarkkaavaisuuden ylläpitäminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education opetustilanne tarkkaavaisuus opetus opiskelijat
title Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa
title_full Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa
title_fullStr Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa
title_full_unstemmed Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa
title_short Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa
title_sort opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa
title_txtP Opiskelijoiden tarkkaavaisuus opetuksessa
topic tarkkaavaisuuden ylläpitäminen Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education opetustilanne tarkkaavaisuus opetus opiskelijat
topic_facet Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education opetus opetustilanne opiskelijat tarkkaavaisuuden ylläpitäminen tarkkaavaisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102383 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505194316
work_keys_str_mv AT töyrymikamatti opiskelijoidentarkkaavaisuusopetuksessa