“Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta

Tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja ammatin veto- ja pitovoimasta sekä alan vaihdon harkinnan yleisyyttä ja syitä. Aihe on ajankohtainen opettajan ammatin ja - koulutuksen kohdatessa haasteita veto- ja pitovoiman suhteen. Tutkimu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kirmanen, Sanni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102382
_version_ 1833407614520655872
author Kirmanen, Sanni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kirmanen, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kirmanen, Sanni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kirmanen, Sanni
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja ammatin veto- ja pitovoimasta sekä alan vaihdon harkinnan yleisyyttä ja syitä. Aihe on ajankohtainen opettajan ammatin ja - koulutuksen kohdatessa haasteita veto- ja pitovoiman suhteen. Tutkimusaineisto (n = 96) kerättiin kahdesta suomalaisesta yliopistosta varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajanopiskelijoilta. Tutkimusaineisto koostuu määrällisestä ja laadullisesta aineistosta. Määrällinen aineisto kerättiin Wattin ja Richardsonin (2007) kehittämällä Fit Choice –mittarilla, laadullinen aineisto koostui kyselyiden avovastauksista. Määrällistä aineistoa analysoitiin faktorianalyysin keinoin ja laadulliselle aineistolle suoritettiin teoriaohjaava sisällönanalyysi. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemat keskeiset veto- ja pitovoimatekijät ovat samankaltaisia, joista keskeisimpiä ovat opettajien asiantuntijuus, lasten kanssa työskentely, kiinnostuneisuus opettamiseen, henkilökohtaiset valmiudet opettajuuteen sekä työn merkityksellisyys. Tutkimukseen osallistuneista opettajaopiskelijoista 64.2 % harkitsee alan vaihtoa. Keskeisinä syinä alan vaihdon harkinnalle ovat alhainen palkka, työn kuormittavuus ja resurssien puute, kun taas alalla pysymiseen syinä nousivat esiin lasten kanssa ja heidän hyväkseen työskentely sekä opettajan työn merkityksellisyys. Tutkimus tuo arvokasta ja moniäänistä tietoa ajankohtaisiin varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksiin alan keskeisistä veto- ja pitovoimaa vahvistavista tekijöistä.
first_indexed 2025-05-19T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Salminen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ruotsalainen, Jenni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kirmanen, Sanni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T05:49:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T05:49:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102382", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus tarkastelee varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja ammatin veto- ja pitovoimasta sek\u00e4 alan vaihdon harkinnan yleisyytt\u00e4 ja syit\u00e4. Aihe on ajankohtainen opettajan ammatin ja -\nkoulutuksen kohdatessa haasteita veto- ja pitovoiman suhteen.\nTutkimusaineisto (n = 96) ker\u00e4ttiin kahdesta suomalaisesta yliopistosta varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajanopiskelijoilta. Tutkimusaineisto koostuu\nm\u00e4\u00e4r\u00e4llisest\u00e4 ja laadullisesta aineistosta. M\u00e4\u00e4r\u00e4llinen aineisto ker\u00e4ttiin Wattin ja\nRichardsonin (2007) kehitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 Fit Choice \u2013mittarilla, laadullinen aineisto\nkoostui kyselyiden avovastauksista. M\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 aineistoa analysoitiin faktorianalyysin keinoin ja laadulliselle aineistolle suoritettiin teoriaohjaava sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Tulosten mukaan varhaiskasvatuksen- ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemat keskeiset veto- ja pitovoimatekij\u00e4t ovat samankaltaisia, joista keskeisimpi\u00e4\novat opettajien asiantuntijuus, lasten kanssa ty\u00f6skentely, kiinnostuneisuus opettamiseen, henkil\u00f6kohtaiset valmiudet opettajuuteen sek\u00e4 ty\u00f6n merkityksellisyys.\nTutkimukseen osallistuneista opettajaopiskelijoista 64.2 % harkitsee alan vaihtoa.\nKeskeisin\u00e4 syin\u00e4 alan vaihdon harkinnalle ovat alhainen palkka, ty\u00f6n kuormittavuus ja resurssien puute, kun taas alalla pysymiseen syin\u00e4 nousivat esiin lasten\nkanssa ja heid\u00e4n hyv\u00e4kseen ty\u00f6skentely sek\u00e4 opettajan ty\u00f6n merkityksellisyys.\nTutkimus tuo arvokasta ja moni\u00e4\u00e4nist\u00e4 tietoa ajankohtaisiin varhaiskasvatuksen ja luokanopettajaopiskelijoiden kokemuksiin alan keskeisist\u00e4 veto- ja pitovoimaa\nvahvistavista tekij\u00f6ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-19T05:49:05Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T05:49:05Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vetovoima", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitovoima", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201cHaluaisin uskoa siihen, ett\u00e4 opettajien ty\u00f6olot olisivat muuttumassa parempaan.\u201d : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja ty\u00f6n veto- ja pitovoimasta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505194315", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102382
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:24Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/42acff18-752b-4166-8ebf-5f18b8f1fa3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505194315.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kirmanen, Sanni “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta vetovoima pitovoima Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajankoulutus luokanopettajat opiskelijat opettajuus varhaiskasvatuksen opettajat koulutus ammatillinen kehitys
title “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta
title_full “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta
title_fullStr “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta
title_full_unstemmed “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta
title_short “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.”
title_sort haluaisin uskoa siihen että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto ja pitovoimasta
title_sub opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta
title_txtP “Haluaisin uskoa siihen, että opettajien työolot olisivat muuttumassa parempaan.” : opettajaopiskelijoiden kokemuksia opettajankoulutuksen ja työn veto- ja pitovoimasta
topic vetovoima pitovoima Luokanopettajakoulutus Teacher Education opettajankoulutus luokanopettajat opiskelijat opettajuus varhaiskasvatuksen opettajat koulutus ammatillinen kehitys
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kehitys koulutus luokanopettajat opettajankoulutus opettajuus opiskelijat pitovoima varhaiskasvatuksen opettajat vetovoima
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102382 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505194315
work_keys_str_mv AT kirmanensanni haluaisinuskoasiihenettäopettajientyöolotolisivatmuuttumassaparempaanopettajaopisk