Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia

Tämän pro gradu - tutkielman tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia ja odotuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on päiväkodinjohtajan antamasta tuesta heidän työhyvinvoinnilleen. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista sosiaalista tukea varhaiskasvatuksen opettajat saivat pä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Riukka, Siiri, Saarikoski, Saara
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102379
_version_ 1833407614518558720
author Riukka, Siiri Saarikoski, Saara
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Riukka, Siiri Saarikoski, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Riukka, Siiri Saarikoski, Saara Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Riukka, Siiri
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu - tutkielman tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia ja odotuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on päiväkodinjohtajan antamasta tuesta heidän työhyvinvoinnilleen. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista sosiaalista tukea varhaiskasvatuksen opettajat saivat päiväkodinjohtajalta. Päiväkodinjohtaja on esihenkilön asemassa tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologisia piirteitä. Keräsimme aineiston kyselylomakkeella, johon vastanneet (N=46) olivat koulutukseltaan varhaiskasvatuksen kandidaatteja. Osallistujat työskentelevät Keski-Suomen alueella kolmessa eri kunnassa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa teemaattista analyysia. Tutkielman tulokset osoittivat päiväkodinjohtajan antaman tuen tärkeyden varhaiskasvatuksen opettajille. Päiväkodinjohtajan antama tuki koetaan arvostuksena, toimivana vuorovaikutuksena sekä näkyvinä toimina varhaiskasvatuksen arjessa. Toisen tutkimuskysymyksen osalta tulokset osoittivat, että sosiaalisen tuen osa-alueista tärkeimpänä varhaiskasvatuksen opettajat pitivät emotionaalista tukea. Tuen saatavuus ja laatu voivat kuitenkin vaikuttaa merkittävästi varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin ja heidän jaksamiseensa työssään. Päiväkodinjohtajan on siis tärkeää tukea varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia, sillä työhyvinvointi heijastuu suoraan laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseen.
first_indexed 2025-05-19T20:00:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riukka, Siiri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarikoski, Saara", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-19T05:37:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-19T05:37:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu - tutkielman tutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kokemuksia ja odotuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajan antamasta tuesta heid\u00e4n ty\u00f6hyvinvoinnilleen. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkasteltiin sit\u00e4, millaista sosiaalista tukea varhaiskasvatuksen opettajat saivat p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajalta. P\u00e4iv\u00e4kodinjohtaja on esihenkil\u00f6n asemassa t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6hyvinvoinnin tukemisessa. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologisia piirteit\u00e4. Ker\u00e4simme aineiston kyselylomakkeella, johon vastanneet (N=46) olivat koulutukseltaan varhaiskasvatuksen kandidaatteja. Osallistujat ty\u00f6skentelev\u00e4t Keski-Suomen alueella kolmessa eri kunnassa. Aineiston analysoinnissa hy\u00f6dynnettiin sek\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 ett\u00e4 teoriaohjaavaa teemaattista analyysia. Tutkielman tulokset osoittivat p\u00e4iv\u00e4kodinjohtajan antaman tuen t\u00e4rkeyden varhaiskasvatuksen opettajille. P\u00e4iv\u00e4kodinjohtajan antama tuki koetaan arvostuksena, toimivana vuorovaikutuksena sek\u00e4 n\u00e4kyvin\u00e4 toimina varhaiskasvatuksen arjessa. Toisen \ntutkimuskysymyksen osalta tulokset osoittivat, ett\u00e4 sosiaalisen tuen osa-alueista t\u00e4rkeimp\u00e4n\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajat pitiv\u00e4t emotionaalista tukea.\nTuen saatavuus ja laatu voivat kuitenkin vaikuttaa merkitt\u00e4v\u00e4sti varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6hyvinvointiin ja heid\u00e4n jaksamiseensa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. P\u00e4iv\u00e4kodinjohtajan on siis t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tukea varhaiskasvatuksen opettajien ty\u00f6hyvinvointia, sill\u00e4 ty\u00f6hyvinvointi heijastuu suoraan laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-19T05:37:23Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-19T05:37:23Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "63", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodinjohtaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "P\u00e4iv\u00e4kodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan ty\u00f6hyvinvointia", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505194312", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102379
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:17Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a6838be7-b1a4-4961-a53d-1116cde9e0a2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505194312.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Riukka, Siiri Saarikoski, Saara Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia päiväkodinjohtaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education sosiaalinen tuki varhaiskasvatus työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajat päiväkodit johtaminen johtajat johtajuus
title Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia
title_full Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia
title_fullStr Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia
title_full_unstemmed Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia
title_short Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia
title_sort päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia
title_txtP Päiväkodinjohtaja tukemassa varhaiskasvatuksen opettajan työhyvinvointia
topic päiväkodinjohtaja Varhaiskasvatus Early Childhood Education sosiaalinen tuki varhaiskasvatus työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajat päiväkodit johtaminen johtajat johtajuus
topic_facet Early Childhood Education Varhaiskasvatus johtajat johtajuus johtaminen päiväkodinjohtaja päiväkodit sosiaalinen tuki työhyvinvointi varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505194312
work_keys_str_mv AT riukkasiiri päiväkodinjohtajatukemassavarhaiskasvatuksenopettajantyöhyvinvointia