Yhteenveto: | Tämän pro gradu - tutkielman tutkimustehtävänä on selvittää, millaisia kokemuksia ja odotuksia varhaiskasvatuksen opettajilla on päiväkodinjohtajan antamasta tuesta heidän työhyvinvoinnilleen. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin sitä, millaista sosiaalista tukea varhaiskasvatuksen opettajat saivat päiväkodinjohtajalta. Päiväkodinjohtaja on esihenkilön asemassa tärkeässä roolissa varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvoinnin tukemisessa. Tutkielma on laadullinen tutkimus, jossa on fenomenologisia piirteitä. Keräsimme aineiston kyselylomakkeella, johon vastanneet (N=46) olivat koulutukseltaan varhaiskasvatuksen kandidaatteja. Osallistujat työskentelevät Keski-Suomen alueella kolmessa eri kunnassa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin sekä aineistolähtöistä että teoriaohjaavaa teemaattista analyysia. Tutkielman tulokset osoittivat päiväkodinjohtajan antaman tuen tärkeyden varhaiskasvatuksen opettajille. Päiväkodinjohtajan antama tuki koetaan arvostuksena, toimivana vuorovaikutuksena sekä näkyvinä toimina varhaiskasvatuksen arjessa. Toisen
tutkimuskysymyksen osalta tulokset osoittivat, että sosiaalisen tuen osa-alueista tärkeimpänä varhaiskasvatuksen opettajat pitivät emotionaalista tukea.
Tuen saatavuus ja laatu voivat kuitenkin vaikuttaa merkittävästi varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointiin ja heidän jaksamiseensa työssään. Päiväkodinjohtajan on siis tärkeää tukea varhaiskasvatuksen opettajien työhyvinvointia, sillä työhyvinvointi heijastuu suoraan laadukkaan varhaiskasvatuksen toteuttamiseen.
|