fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Harri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiiskinen, Iina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-16T09:21:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-16T09:21:49Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102067", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kiiskinen, I. 2025. 9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 55 s., 4 liitett\u00e4.\n\nPro -gradun tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 oululaisten 9.-luokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien kokemuksia koululiikuntatunneista sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, millaista ahdistuneisuutta koululiikunnassa koetaan. Koululiikuntakokemuksilla viitataan t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa koululiikunnasta pit\u00e4miseen, osaamiseen koululiikunnassa ja koululiikunnan koettuihin hy\u00f6tyihin. Koetulla liikuntatuntien ahdistuneisuudella viitataan ahdistuksen luonteeseen ja sen aiheuttajiin. Aihe on t\u00e4rke\u00e4, koska oppilaan negatiiviset koululiikuntakokemukset ja liikuntatunneilla koettu ahdistuneisuus ovat yhteydess\u00e4 v\u00e4hentyneeseen fyysiseen aktiivisuuteen ja hyvinvointiin sek\u00e4 niiden heikkenemisen my\u00f6t\u00e4 yhteiskunnan toimintaan ja tuottavuuteen. \n\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen\u00e4 tutkimuksena laadullista tutkimusotetta hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutkimuksen kohteena olivat 9.-luokkalaiset nuoret kahdeksasta eri koulusta. Aineisto ker\u00e4ttiin kev\u00e4tlukukaudella 2025 s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 357 nuorta. Tutkimuskyselyss\u00e4 k\u00e4ytettiin kahta mittaria: koululiikunnan koettua ahdistavuutta tutkittiin koululiikunnan tilanneahdistuneisuusmittarilla (Barkoukis 2007) ja koululiikuntakokemuksia opetushallituksen k\u00e4sitykseni liikunnan opiskelusta -mittarilla (Palom\u00e4ki-Heikinaro & Johansson 2011).\n\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 koululiikunta koettiin liev\u00e4sti ahdistavaksi. Sukupuolten v\u00e4lill\u00e4 oli selke\u00e4 ero ahdistuneisuuden kokemisessa. Tyt\u00f6t kokivat liikuntatunnit hieman ahdistaviksi ja pojat eiv\u00e4t kokeneet liikuntatunteja juurikaan ahdistaviksi. Tyt\u00f6t kokivat my\u00f6s poikia huomattavasti enemm\u00e4n huolestuneisuutta liikuntatunneilla. Oppilaat suhtautuvat my\u00f6nteisesti koululiikuntaa kohtaan. Pojat pitiv\u00e4t koululiikunnasta enemm\u00e4n, kokivat osaamisensa paremmaksi ja kokivat hy\u00f6tyv\u00e4ns\u00e4 liikuntatunneista enemm\u00e4n kuin tyt\u00f6t. Liikunnan arvosana oli yhteydess\u00e4 sek\u00e4 ahdistuneisuuden kokemuksiin ett\u00e4 koululiikuntakokemuksiin. Oppilaat, joilla oli korkeampi liikuntanumero kokivat v\u00e4hemm\u00e4n ahdistuneisuutta koululiikunnassa ja heill\u00e4 oli my\u00f6s paremmat koululiikuntakokemukset. \n\nTulosten pohjalta johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 liikuntatunneilla tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota kannustavan, yhteis\u00f6llisen ja hyv\u00e4ksyv\u00e4n ilmapiirin luomiseen vuorovaikutuksen keinoin sek\u00e4 korostaa teht\u00e4v\u00e4suuntautunutta motivaatioilmastoa. Opettajien tulisi antaa oppilaille yksil\u00f6llist\u00e4 ja kannustavaa palautetta sek\u00e4 tukea oppilaiden autonomian ja p\u00e4tevyyden kokemuksia, joka parantaisi koululiikuntakokemuksia ja v\u00e4hent\u00e4isi liikuntatunneilla koettua ahdistuneisuutta. \n\n\nAsiasanat: ahdistuneisuus, koululiikunta, koululiikuntakokemukset, liikunnanopetus", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2025-05-16T09:21:49Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-16T09:21:49Z (GMT). No. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "CC BY 4.0", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "9.-luokkalaisten kokemukset koululiikunnasta ja sen koetusta ahdistavuudesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505164302", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikan maisteriohjelma (monimuotokoulutus)", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master's Degree Programme in Sport Pedagogy (multiform learning)", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
|