”Trial and error” oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki ilmenee Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksessa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sekä kyseisen yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaa vuosilta 2020–24 että maisterivaihetta suorittavia luokano...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pietilä, Miia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102054
_version_ 1834766206538612736
author Pietilä, Miia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pietilä, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pietilä, Miia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pietilä, Miia
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki ilmenee Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksessa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sekä kyseisen yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaa vuosilta 2020–24 että maisterivaihetta suorittavia luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä oppimisen ja koulunkäynnin tuen osaamisen kehittymisestä tutkimuskohteena olevassa yliopistossa. Tutkimusaineisto koostui Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen kandidaatti- ja maisteriohjelman opinto-oppaan tavoitteiden ja sisältöjen kuvauksista sekä kahdesta avoimen haastattelun keinoin kerätystä luokanopettajaopiskelijoiden haastattelusta. Molemmat aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysit sidottiin osallistavan opettajan profiilin ulottuvuuksiin (EASNIE, 2012). Tutkimus osoitti, ettei kirjoitetusta opetussuunnitelmasta löytynyt useita oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen liittyviä tavoitteita tai sisältöjen kuvauksia. Tätä näkemystä vahvistivat haastateltujen opiskelijoiden näkemykset, sillä he kokivat oppimisen ja koulunkäynnin tuen opetuksen olevan riittämätöntä kehittämään tarvittavaa osaamista oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Opetussuunnitelma sisälsi tavoitteita ja sisältöjen kuvauksia, jotka olivat hyvin tulkinnanvaraisia sekä seikkaperäisiä. Opiskelijat kokivat oppimisen ja koulunkäynnin tuen osaamisen kehittyvän koulutuksessa satunnaisesti sekä heidän mukaansa oppimisen ja koulunkäynnin tuki ei sisälly koulutukseen riittävästi.
first_indexed 2025-05-16T20:01:32Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Virtanen, Tuomo", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietil\u00e4, Miia", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-16T06:22:11Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-16T06:22:11Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102054", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki ilmenee Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksessa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin sek\u00e4 kyseisen yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaa vuosilta 2020\u201324 ett\u00e4 maisterivaihetta suorittavia luokanopettajaopiskelijoiden n\u00e4kemyksi\u00e4 oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen osaamisen kehittymisest\u00e4 tutkimuskohteena olevassa yliopistossa. Tutkimusaineisto koostui Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksen kandidaatti- ja maisteriohjelman opinto-oppaan tavoitteiden ja sis\u00e4lt\u00f6jen kuvauksista sek\u00e4 kahdesta avoimen haastattelun keinoin ker\u00e4tyst\u00e4 luokanopettajaopiskelijoiden haastattelusta. Molemmat aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Analyysit sidottiin osallistavan opettajan profiilin ulottuvuuksiin (EASNIE, 2012).\nTutkimus osoitti, ettei kirjoitetusta opetussuunnitelmasta l\u00f6ytynyt useita\noppimiseen ja koulunk\u00e4ynnin tukeen liittyvi\u00e4 tavoitteita tai sis\u00e4lt\u00f6jen kuvauksia. T\u00e4t\u00e4 n\u00e4kemyst\u00e4 vahvistivat haastateltujen opiskelijoiden n\u00e4kemykset, sill\u00e4 he kokivat oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen opetuksen olevan riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tarvittavaa osaamista oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuesta. Opetussuunnitelma sis\u00e4lsi tavoitteita ja sis\u00e4lt\u00f6jen kuvauksia, jotka olivat hyvin tulkinnanvaraisia sek\u00e4 seikkaper\u00e4isi\u00e4. Opiskelijat kokivat oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuen osaamisen kehittyv\u00e4n koulutuksessa satunnaisesti sek\u00e4 heid\u00e4n mukaansa oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki ei sis\u00e4lly koulutukseen riitt\u00e4v\u00e4sti.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-16T06:22:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-16T06:22:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dTrial and error\u201d : oppimisen ja koulunk\u00e4ynnin tuki Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 tuen osaamisen kehittymisest\u00e4", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505164295", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_102054
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:51Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9ac51781-6b15-4824-86bd-ec1ca40255f6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505164295.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietilä, Miia ”Trial and error” : oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä oppimisen ja koulunkäynnin tuki luokanopettajakoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education opetussuunnitelmat opettajankoulutus luokanopettajat opiskelijat perusopetus erityisopetus koulutus
title ”Trial and error” : oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä
title_full ”Trial and error” : oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä
title_fullStr ”Trial and error” : oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä ”Trial and error” : oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä
title_full_unstemmed ”Trial and error” : oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä ”Trial and error” : oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä
title_short ”Trial and error”
title_sort trial and error oppimisen ja koulunkäynnin tuki jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä
title_sub oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä
title_txtP ”Trial and error” : oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä
topic oppimisen ja koulunkäynnin tuki luokanopettajakoulutus Luokanopettajakoulutus Teacher Education opetussuunnitelmat opettajankoulutus luokanopettajat opiskelijat perusopetus erityisopetus koulutus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education erityisopetus koulutus luokanopettajakoulutus luokanopettajat opettajankoulutus opetussuunnitelmat opiskelijat oppimisen ja koulunkäynnin tuki perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102054 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505164295
work_keys_str_mv AT pietilämiia trialanderroroppimisenjakoulunkäynnintukijyväskylänyliopistonluokanopettajakoulutuks