”Trial and error” oppimisen ja koulunkäynnin tuki Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmassa ja opiskelijoiden käsityksiä tuen osaamisen kehittymisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki ilmenee Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksessa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sekä kyseisen yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaa vuosilta 2020–24 että maisterivaihetta suorittavia luokano...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pietilä, Miia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102054
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, miten oppimisen ja koulunkäynnin tuki ilmenee Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksessa. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sekä kyseisen yliopiston luokanopettajakoulutuksen opetussuunnitelmaa vuosilta 2020–24 että maisterivaihetta suorittavia luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä oppimisen ja koulunkäynnin tuen osaamisen kehittymisestä tutkimuskohteena olevassa yliopistossa. Tutkimusaineisto koostui Jyväskylän yliopiston luokanopettajakoulutuksen kandidaatti- ja maisteriohjelman opinto-oppaan tavoitteiden ja sisältöjen kuvauksista sekä kahdesta avoimen haastattelun keinoin kerätystä luokanopettajaopiskelijoiden haastattelusta. Molemmat aineistot analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin keinoin. Analyysit sidottiin osallistavan opettajan profiilin ulottuvuuksiin (EASNIE, 2012). Tutkimus osoitti, ettei kirjoitetusta opetussuunnitelmasta löytynyt useita oppimiseen ja koulunkäynnin tukeen liittyviä tavoitteita tai sisältöjen kuvauksia. Tätä näkemystä vahvistivat haastateltujen opiskelijoiden näkemykset, sillä he kokivat oppimisen ja koulunkäynnin tuen opetuksen olevan riittämätöntä kehittämään tarvittavaa osaamista oppimisen ja koulunkäynnin tuesta. Opetussuunnitelma sisälsi tavoitteita ja sisältöjen kuvauksia, jotka olivat hyvin tulkinnanvaraisia sekä seikkaperäisiä. Opiskelijat kokivat oppimisen ja koulunkäynnin tuen osaamisen kehittyvän koulutuksessa satunnaisesti sekä heidän mukaansa oppimisen ja koulunkäynnin tuki ei sisälly koulutukseen riittävästi.