Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä pian luokanopettajaksi valmistuvilla oli kriisitilanteiden psykososiaalisesta tuesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, miten luokanopettajakoulutus on valmistanut opettajia kriisitilanteisiin, millaiset valmiudet he kokevat itse...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saloviin, Salli, Hämäläinen, Miisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102052
_version_ 1833407614502830080
author Saloviin, Salli Hämäläinen, Miisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saloviin, Salli Hämäläinen, Miisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saloviin, Salli Hämäläinen, Miisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saloviin, Salli
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä pian luokanopettajaksi valmistuvilla oli kriisitilanteiden psykososiaalisesta tuesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, miten luokanopettajakoulutus on valmistanut opettajia kriisitilanteisiin, millaiset valmiudet he kokevat itsellään olevan toimia kriisitilanteissa, sekä millaisia psykososiaalisen tuen tarpeita he tunnistavat kriisitilanteissa, ja miten he uskovat pystyvänsä vastaamaan niihin. Tutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmillä haastattelemalla valmistuvia luokanopettajaopiskelijoita. Tutkimusaineisto koostui viidestä puolistrukturoidusta yksilöhaastattelusta. Aineiston analyysissa käytettiin aineistolähtöistä laadullista sisällönanalyysia. Tutkimustulosten mukaan luokanopettajaksi valmistuvat kokevat epävarmuutta roolistaan ja vastuistaan kriisitilanteissa sekä kokevat valmistautumisensa puutteelliseksi. He toivoivat konkreettisia harjoituksia, selkeitä ohjeita ja tietoa oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Opettajankoulutuksen koettiin olevan liian teoreettista, ja käytännönläheisten harjoitusten lisäämistä pidettiin tärkeänä. Psykososiaalisen tuen antaminen koettiin haastavaksi, vaikka avoimen vuorovaikutuksen ja oppilaiden yksilöllisyyden merkitys ymmärrettiin ja erilaisia psykososiaalisen tuen tarpeita tunnistettiin. Tulosten perusteella pian valmistuvilla luokanopettajaopiskelijoilla ei ole riittäviä valmiuksia kohdata kouluympäristön kriisitilanteita tai antaa oppilaiden tarvitsemaa psykososiaalista tukea tällaisessa tilanteessa. Opettajankoulutukseen kaivattaisiin sisältöä, joka valmistaisi opiskelijoita kohtaamaan kouluyhteisöä kuormittavia ja järkyttäviä tapahtumia.
first_indexed 2025-05-16T20:01:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Fornaciari, Aleksi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saloviin, Salli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Miisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-16T06:19:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-16T06:19:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102052", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 pian luokanopettajaksi \nvalmistuvilla oli kriisitilanteiden psykososiaalisesta tuesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa, miten luokanopettajakoulutus on valmistanut opettajia kriisitilanteisiin, millaiset valmiudet he kokevat itsell\u00e4\u00e4n olevan toimia kriisitilanteissa, sek\u00e4 millaisia psykososiaalisen tuen tarpeita he tunnistavat kriisitilanteissa, ja miten he uskovat pystyv\u00e4ns\u00e4 vastaamaan niihin.\n \nTutkimus toteutettiin laadullisilla tutkimusmenetelmill\u00e4 haastattelemalla \nvalmistuvia luokanopettajaopiskelijoita. Tutkimusaineisto koostui viidest\u00e4 puolistrukturoidusta yksil\u00f6haastattelusta. Aineiston analyysissa k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n\nTutkimustulosten mukaan luokanopettajaksi valmistuvat kokevat ep\u00e4varmuutta roolistaan ja vastuistaan kriisitilanteissa sek\u00e4 kokevat valmistautumisensa puutteelliseksi. He toivoivat konkreettisia harjoituksia, selkeit\u00e4 ohjeita ja tietoa oikeuksistaan ja velvollisuuksistaan. Opettajankoulutuksen koettiin olevan liian teoreettista, ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heisten harjoitusten lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 pidettiin t\u00e4rke\u00e4n\u00e4. Psykososiaalisen tuen antaminen koettiin haastavaksi, vaikka avoimen vuorovaikutuksen ja oppilaiden yksil\u00f6llisyyden merkitys ymm\u00e4rrettiin ja erilaisia psykososiaalisen tuen tarpeita tunnistettiin. \n\nTulosten perusteella pian valmistuvilla luokanopettajaopiskelijoilla ei ole riitt\u00e4vi\u00e4 valmiuksia kohdata kouluymp\u00e4rist\u00f6n kriisitilanteita tai antaa oppilaiden tarvitsemaa psykososiaalista tukea t\u00e4llaisessa tilanteessa. Opettajankoulutukseen kaivattaisiin sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, joka valmistaisi opiskelijoita kohtaamaan kouluyhteis\u00f6\u00e4 kuormittavia ja j\u00e4rkytt\u00e4vi\u00e4 tapahtumia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-16T06:19:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-16T06:19:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "56", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajaksi valmistuvat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriisitilanteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokanopettajakoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaksi valmistuvien k\u00e4sityksi\u00e4 psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505164293", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psykososiaalinen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kriisit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_102052
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:11Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/16901e50-1b25-4b5e-b992-de6e350f8232\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505164293.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saloviin, Salli Hämäläinen, Miisa Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa luokanopettajaksi valmistuvat kriisitilanteet luokanopettajakoulutus laadullinen sisällönanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education psykososiaalinen tuki kriisit opettajankoulutus luokanopettajat
title Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa
title_full Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa
title_fullStr Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa
title_full_unstemmed Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa
title_short Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa
title_sort luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa
title_txtP Luokanopettajaksi valmistuvien käsityksiä psykososiaalisesta tuesta kriisitilanteissa
topic luokanopettajaksi valmistuvat kriisitilanteet luokanopettajakoulutus laadullinen sisällönanalyysi Luokanopettajakoulutus Teacher Education psykososiaalinen tuki kriisit opettajankoulutus luokanopettajat
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education kriisit kriisitilanteet laadullinen sisällönanalyysi luokanopettajakoulutus luokanopettajaksi valmistuvat luokanopettajat opettajankoulutus psykososiaalinen tuki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/102052 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505164293
work_keys_str_mv AT saloviinsalli luokanopettajaksivalmistuvienkäsityksiäpsykososiaalisestatuestakriisitilanteissa