Suomalaisen futsalin lajibrändin nykytila ja kehittäminen

Futsal on harrastajamäärältään toisiksi suurin sisäpalloilulaji Suomessa, mutta yleisö-keskiarvojen ja sosiaalisen median seuraajien perusteella futsal ei kykene haastamaan muita sisäpalloilulajeja. Suuresta harrastajamäärästä huolimatta futsalin suosio ja laji-brändi eivät ole vakiintuneet suomalai...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Talvensaari, Niina
Muut tekijät: Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101962
Kuvaus
Yhteenveto:Futsal on harrastajamäärältään toisiksi suurin sisäpalloilulaji Suomessa, mutta yleisö-keskiarvojen ja sosiaalisen median seuraajien perusteella futsal ei kykene haastamaan muita sisäpalloilulajeja. Suuresta harrastajamäärästä huolimatta futsalin suosio ja laji-brändi eivät ole vakiintuneet suomalaisten sisäpalloilulajien kentässä. Tutkimuksen tar-koituksena oli ilmentää suomalaisen futsalin lajibrändin koettua nykytilaa etenkin kansallisella huipputasolla sekä tunnistaa niitä brändin rakentamisen keinoja, jotka voisivat tukea lajibrändin vakiinnuttamista suomalaisessa sisäpalloilulajien kentässä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kuvailemaan pyrkivän luonteensa vuoksi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoituja haastatteluja. Haastateltavien valinta määräytyi Palloliiton sidosryhmien ekosysteemin kautta – tavoitteena mahdollisimman läpileikkaava otanta sidosryhmien keskuudesta. Aineisto analysoitiin teemoittelemalla, sillä tarkoituksena oli tunnistaa ja raportoida toistuvia kuvioita eli teemoja aineiston joukosta. Aineistosta tunnistettiin kuusi teemaa: futsalin lajibrändäyksen nykytila, markkinoinnin ja näkyvyyden kehittäminen, kilpailulliset vahvuudet suhteessa muihin, toiminnan tulevaisuuden suuntaviivat, futsalin sosiaalinen puoli sekä futsalin ja jalkapallon välinen suhde. Teemat käsittelevät futsalin lajibrändin asemaa suhteessa järjestettyyn lajitoimintaan sekä sisarlajiinsa jalkapalloon, joka määrittää nykyhetkessä suuresti futsalin identiteettiä Suomessa. Suomalaisen futsalin lajibrändin koettua nyky-tilaa leimaavat epävarmuus ja puutteet brändityössä etenkin lajin katto-organisaatioiden tasolla. Konkreettista brändityötä koetaan tehtävän katto-organisaatioita enemmän etenkin kansallisella pääsarjatasolla pelaavissa urheiluseuroissa. Futsalin lajibrändiä määrittää nykyhetkessä myös vahvasti suhde jalkapalloon. Brändin rakentamisen keinoja voidaan käyttää vakiinnuttamaan suomalaisen futsalin lajibrändiä sekä tuomaan sitä lähemmäs muiden sisäpalloilulajien tunnettuuden tasoa. Futsalin lajibrändin vakiinnuttamisen esitetään tapahtuvan kolmen osa-alueen kehittämisellä: laji-identiteettiä vahvistamalla, kansallisen huipputason ammattimaistamisella sekä monipuolista harrastustoimintaa takaamalla.