Summary: | Tämän kirjallisuuskatsaukseen perustuva kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää,
millaisia yhteyksiä luontoliikunnalla on lasten motoristen taitojen kehitykseen. Aiheen valintaa
perustelee ajankohtainen huoli lasten fyysisen aktiivisuuden vähentymisellä ja sen
mahdollisista vaikutuksista motoristen taitojen kehitykseen. Luontoympäristö voi tarjota
lapsille monipuolisen, virikkeellisen ja helposti saavutettavan toimintaympäristön ja voi näin
tukea lasten motorista kehitystä sekä samalla fyysistä aktiivisuutta.
Tutkielman teoreettinen viitekehys perustuu tutkimuskirjallisuuteen, joka käsittelee motoristen
taitojen kehityksen ja luonnonympäristön välistä yhteyttä. Lisäksi tarkastellaan myös fyysisen
aktiivisuuden yhteyttä motoriseen kehitykseen. Kirjallisuuskatsauksessa käytetään lähteinä
sekä kansainvälistä että kotimaisia vertaisarvioituja tutkimusartikkeleita, systemaattisia
kirjallisuuskatsauksia, meta-analyyseja ja muuta aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta.
Tutkimusten perusteella luontoympäristössä toteutettu liikkuminen tukee erityisesti lasten
liikkumis- ja tasapainotaitojen kehittymistä. Motoristen taitojen harjoittelua mahdollistavat
muun muassa vaihteleva maasto sekä erilaiset luonnonmateriaalit. Ohjatut luontoliikunta
aktiviteetit kehittävät motorisia taitoja tehokkaammin kuin vapaa leikki luonnossa. Fyysisellä
aktiivisuudella ja motorisella osaamisella on havaittu olevan kaksisuuntainen yhteys, jota
luontoliikunta voi vahvistaa. Tulevaisuudessa olisi tärkeä kiinnittää huomiota luontoympäristön
tarkempaan määrittelyyn, jotta tulokset olisivat paremmin yleistettävissä.
|