Yhteenveto: | Maisterintutkielmassa selvitetään, millaista keskustelua suomalaisissa aikakauslehdissä käytiin koskien tyttöjen liikuntakasvatusta. Aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja vertailun avulla tutkitaan, millaisia merkityksiä keskustelussa luotiin tyttöjen liikuntakasvatukselle. Aikakauslehdet tarjoavat monipuolisia tekstejä tyttöjen liikuntakasvatukseen liittyen. Lehdistä kukin oli suunnattu erilaiselle lukijakunnalle, mikä mahdollistaa näkökulmien ja mielipiteiden laaja-alaisuuden.
Tutkimuksen ajallinen jakso tarjoaa muun muassa ensimmäisen maailmansodan ja Suomen sisällissodan näkökulmista mielenkiintoisia konteksteja, kuten koululiikunnan ja urheilukilpailujen yleistymisen sekä vastakkainasettelun valkoisen ja punaisen Suomen välille. Lisäksi sukupuolen asema on mahdollistanut erilaisten näkemysten esiintymisen liikuntakasvatukseen liittyvässä keskustelussa. Lehdistö viestittää yhteiskunnallisen ajan henkeä ja aikakauslehdet ovat voineet toimia yleisten käsitysten vaikuttajana, muokkaajana ja tukijana.
Tutkielman tulokset osoittavat, että tytöistä on haluttu liikuntakasvatuksen avulla kasvattaa ruumiiltaan ja mieleltään terveiksi, sivistyneiksi ja kauniiksi tulevan sukupolven kasvattajiksi. Keskustelussa korostui tapa luoda merkityksiä siitä, millaisia ihanteellisia naisia tytöistä haluttiin kasvavan ja mitkä tavat liikuntakasvatuksessa eivät sodi tätä tavoitetta vastaan. Tutkimustulokset täsmentävät, kuinka tytöille liikuntakasvatus käsitettiin keinona kasvaa viisaaksi tulevaksi äidiksi ja vaimoksi, kun pojille liikuntakasvatus merkitsi vahvasti sotilaallisia arvoja korostavaksi fyysiseksi toiminnanmuodoksi. Tutkimuksen tulokset sekä selventävät tyttöjen liikuntakasvatuksen paikkaa 1900-luvun alkupuolen suomalaisissa liikunta- ja urheilukulttuurissa että ilmentävät tyttöyden ja naiseuden roolia vasta itsenäistyneessä Suomessa.
|