Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alakouluikäisten oppilaiden lukemiseen liittyviä tunteita. Tavoitteena on selvittää, millaisia tunteita heikoiksi lukijoiksi tunnistetut oppilaat kokevat lukemisen harjoitteluun liittyen, ja onko tyttöjen ja poikien välillä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto saati...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kujala, Riikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101884
_version_ 1834766206531272704
author Kujala, Riikka
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kujala, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kujala, Riikka Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kujala, Riikka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alakouluikäisten oppilaiden lukemiseen liittyviä tunteita. Tavoitteena on selvittää, millaisia tunteita heikoiksi lukijoiksi tunnistetut oppilaat kokevat lukemisen harjoitteluun liittyen, ja onko tyttöjen ja poikien välillä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto saatiin huippututkimusyksikkö InterLearnista, joka keräsi aineiston osana Tukea Lukemiseen -interventiotutkimusta. Osallistujia oli 142 ja he olivat 3.–4.-luokkalaisia heikoiksi lukijoiksi tunnistettuja oppilaita. Oppilaat vastasivat huippututkimusyksikön lukemisen harjoittelua kuvaaviin väittämiin. Tunteiden jakautumista eri osa-alueisiin tutkittiin faktorianalyysilla ja sukupuolten välistä eroa monimuuttujaisella varianssianalyysilla (MANOVA). Tutkimuksessa saatiin oletettu rakenne neljästä faktorista: lukemisesta nauttiminen, lukemiseen käytetyt voimavarat, lukemisahdistus ja lukemisen ikävyys. Faktoreiden välisiä korrelaatioita tarkastelemalla selvisi, että lukemisesta nauttivat eivät koe lukemista ikäväksi. Ne, jotka käyttävät voimia lukemiseen, kokevat lukemisahdistusta ja lukemisen ikävyyttä. Ne, jotka kokevat lukemisahdistusta, kokevat lukemisen ikäväksi. MANOVA:n mukaan tytöt ja pojat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi lukemisen harjoitteluun liitetyissä tunteissa. Heikosti lukevat alakoulun oppilaat kokevat nauttivansa keskimääräisesti lukemisesta, käyttävänsä voimavaroja melko vähän lukemiseen ja kokevansa melko vähän ahdistusta ja ikävyyttä lukemista kohtaan. Tunteet lukemisen harjoittelua kohtaan ovat melko positiiviset kaikkien tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kesken. Tyttöjen ja poikien kokemien tunteiden välillä lukemisen harjoittelua kohtaan ei ole merkitsevää eroavaisuutta alakoulussa.
first_indexed 2025-05-09T20:00:36Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viholainen, Helena", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kujala, Riikka", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-09T07:23:36Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-09T07:23:36Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101884", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan alakouluik\u00e4isten oppilaiden lukemiseen liittyvi\u00e4 tunteita. Tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia tunteita heikoiksi lukijoiksi tunnistetut oppilaat kokevat lukemisen harjoitteluun liittyen, ja onko tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 eroavaisuuksia.\nTutkimuksen aineisto saatiin huippututkimusyksikk\u00f6 InterLearnista, joka ker\u00e4si aineiston osana Tukea Lukemiseen -interventiotutkimusta. Osallistujia oli 142 ja he olivat 3.\u20134.-luokkalaisia heikoiksi lukijoiksi tunnistettuja oppilaita. Oppilaat vastasivat huippututkimusyksik\u00f6n lukemisen harjoittelua kuvaaviin v\u00e4itt\u00e4miin. Tunteiden jakautumista eri osa-alueisiin tutkittiin faktorianalyysilla ja sukupuolten v\u00e4list\u00e4 eroa monimuuttujaisella varianssianalyysilla (MANOVA).\nTutkimuksessa saatiin oletettu rakenne nelj\u00e4st\u00e4 faktorista: lukemisesta nauttiminen, lukemiseen k\u00e4ytetyt voimavarat, lukemisahdistus ja lukemisen ik\u00e4vyys. Faktoreiden v\u00e4lisi\u00e4 korrelaatioita tarkastelemalla selvisi, ett\u00e4 lukemisesta nauttivat eiv\u00e4t koe lukemista ik\u00e4v\u00e4ksi. Ne, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t voimia lukemiseen, kokevat lukemisahdistusta ja lukemisen ik\u00e4vyytt\u00e4. Ne, jotka kokevat lukemisahdistusta, kokevat lukemisen ik\u00e4v\u00e4ksi. MANOVA:n mukaan tyt\u00f6t ja pojat eiv\u00e4t eronneet tilastollisesti merkitsev\u00e4sti lukemisen harjoitteluun liitetyiss\u00e4 tunteissa.\nHeikosti lukevat alakoulun oppilaat kokevat nauttivansa keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isesti lukemisesta, k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4ns\u00e4 voimavaroja melko v\u00e4h\u00e4n lukemiseen ja kokevansa melko v\u00e4h\u00e4n ahdistusta ja ik\u00e4vyytt\u00e4 lukemista kohtaan. Tunteet lukemisen harjoittelua kohtaan ovat melko positiiviset kaikkien tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kesken. Tytt\u00f6jen ja poikien kokemien tunteiden v\u00e4lill\u00e4 lukemisen harjoittelua kohtaan ei ole merkitsev\u00e4\u00e4 eroavaisuutta alakoulussa.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-09T07:23:36Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-09T07:23:36Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "44", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Lukemiseen liittyv\u00e4t tunteet heikoilla lukijoilla", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505094127", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityispedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukih\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat#autotoc-item-autotoc-2.", "language": "en", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accessrights"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101884
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:50Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kujala, Riikka Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla Erityispedagogiikka Special Education erityispedagogiikka oppimisvaikeudet lukihäiriöt lukeminen tunteet oppiminen alakoulu
title Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla
title_full Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla
title_fullStr Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla
title_full_unstemmed Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla
title_short Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla
title_sort lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla
title_txtP Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla
topic Erityispedagogiikka Special Education erityispedagogiikka oppimisvaikeudet lukihäiriöt lukeminen tunteet oppiminen alakoulu
topic_facet Erityispedagogiikka Special Education alakoulu erityispedagogiikka lukeminen lukihäiriöt oppiminen oppimisvaikeudet tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101884 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505094127
work_keys_str_mv AT kujalariikka lukemiseenliittyvättunteetheikoillalukijoilla