Lukemiseen liittyvät tunteet heikoilla lukijoilla

Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alakouluikäisten oppilaiden lukemiseen liittyviä tunteita. Tavoitteena on selvittää, millaisia tunteita heikoiksi lukijoiksi tunnistetut oppilaat kokevat lukemisen harjoitteluun liittyen, ja onko tyttöjen ja poikien välillä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto saati...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kujala, Riikka
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101884
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkimuksessa tarkastellaan alakouluikäisten oppilaiden lukemiseen liittyviä tunteita. Tavoitteena on selvittää, millaisia tunteita heikoiksi lukijoiksi tunnistetut oppilaat kokevat lukemisen harjoitteluun liittyen, ja onko tyttöjen ja poikien välillä eroavaisuuksia. Tutkimuksen aineisto saatiin huippututkimusyksikkö InterLearnista, joka keräsi aineiston osana Tukea Lukemiseen -interventiotutkimusta. Osallistujia oli 142 ja he olivat 3.–4.-luokkalaisia heikoiksi lukijoiksi tunnistettuja oppilaita. Oppilaat vastasivat huippututkimusyksikön lukemisen harjoittelua kuvaaviin väittämiin. Tunteiden jakautumista eri osa-alueisiin tutkittiin faktorianalyysilla ja sukupuolten välistä eroa monimuuttujaisella varianssianalyysilla (MANOVA). Tutkimuksessa saatiin oletettu rakenne neljästä faktorista: lukemisesta nauttiminen, lukemiseen käytetyt voimavarat, lukemisahdistus ja lukemisen ikävyys. Faktoreiden välisiä korrelaatioita tarkastelemalla selvisi, että lukemisesta nauttivat eivät koe lukemista ikäväksi. Ne, jotka käyttävät voimia lukemiseen, kokevat lukemisahdistusta ja lukemisen ikävyyttä. Ne, jotka kokevat lukemisahdistusta, kokevat lukemisen ikäväksi. MANOVA:n mukaan tytöt ja pojat eivät eronneet tilastollisesti merkitsevästi lukemisen harjoitteluun liitetyissä tunteissa. Heikosti lukevat alakoulun oppilaat kokevat nauttivansa keskimääräisesti lukemisesta, käyttävänsä voimavaroja melko vähän lukemiseen ja kokevansa melko vähän ahdistusta ja ikävyyttä lukemista kohtaan. Tunteet lukemisen harjoittelua kohtaan ovat melko positiiviset kaikkien tutkimukseen osallistuneiden oppilaiden kesken. Tyttöjen ja poikien kokemien tunteiden välillä lukemisen harjoittelua kohtaan ei ole merkitsevää eroavaisuutta alakoulussa.