Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista oman opettajuutensa osana. Tutkimuksessa luokanopettajuutta ja opettajan tunnetaitojen osaamista lähestyttiin Moniulotteisen opettajan osaamisen prosessimallin (MAP) kautta. Keskityimme MAP-mallin osaamisalueista...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Väisänen, Hanna, Roikonen, Emma
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101878
_version_ 1834856794030080000
author Väisänen, Hanna Roikonen, Emma
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Väisänen, Hanna Roikonen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Väisänen, Hanna Roikonen, Emma Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Väisänen, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista oman opettajuutensa osana. Tutkimuksessa luokanopettajuutta ja opettajan tunnetaitojen osaamista lähestyttiin Moniulotteisen opettajan osaamisen prosessimallin (MAP) kautta. Keskityimme MAP-mallin osaamisalueista sosiaalisiin taitoihin, joihin myös luokanopettajien tunnetaidot kuuluvat. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kahdeksalta alakoulun eri vuosiluokkien luokanopettajilta toukokuussa 2024. Aineiston analyysi toteutettiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa tunnekasvatus voitiin liittää turvalliseen oppimisympäristöön. Tunnekasvatusta toteutettiin ja harjoiteltiin koulun arjessa osana oppiaineita. Luokanopettajat näkivät keskeiseksi esimerkkinä toimimisen oppilaille sekä oppilaan positiivisen kannustamisen. Luokanopettajat sanoittivat tunnetaito-osaamisen kehittyneen kokemuksien kautta ja he tunsivat itsensä taitavina tunteiden reflektoijina. Lisäksi luokanopettajat näkivät tarvetta kehittää omia tunnetaitojaan. Tunnetaitojen opettamista mahdollistavina ja estävinä tekijöinä esitettiin resurssit, luokanopettaja itse, oppilaat ja yhteistyö. Tutkimuksemme vahvistaa olemassa olevaa tietoa tunnekasvatuksen tärkeydestä koulussa, mutta lisää ymmärrystä myös luokanopettajan omien taitojen merkityksestä.
first_indexed 2025-05-09T20:00:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "V\u00e4is\u00e4nen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Roikonen, Emma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-09T07:11:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-09T07:11:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101878", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunnetaidoista oman opettajuutensa osana. Tutkimuksessa luokanopettajuutta ja opettajan tunnetaitojen osaamista l\u00e4hestyttiin Moniulotteisen opettajan osaamisen prosessimallin (MAP) kautta. Keskityimme MAP-mallin osaamisalueista sosiaalisiin taitoihin, joihin my\u00f6s luokanopettajien tunnetaidot kuuluvat. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6haastatteluina kahdeksalta alakoulun eri vuosiluokkien luokanopettajilta toukokuussa 2024. Aineiston analyysi toteutettiin ongelmal\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Tutkimuksessa tunnekasvatus voitiin liitt\u00e4\u00e4 turvalliseen oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n. Tunnekasvatusta toteutettiin ja harjoiteltiin koulun arjessa osana oppiaineita. Luokanopettajat n\u00e4kiv\u00e4t keskeiseksi esimerkkin\u00e4 toimimisen oppilaille sek\u00e4 oppilaan positiivisen kannustamisen. Luokanopettajat sanoittivat tunnetaito-osaamisen kehittyneen kokemuksien kautta ja he tunsivat itsens\u00e4 taitavina tunteiden reflektoijina. Lis\u00e4ksi luokanopettajat n\u00e4kiv\u00e4t tarvetta kehitt\u00e4\u00e4 omia tunnetaitojaan. Tunnetaitojen opettamista mahdollistavina ja est\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 esitettiin resurssit, luokanopettaja itse, oppilaat ja yhteisty\u00f6. Tutkimuksemme vahvistaa olemassa olevaa tietoa tunnekasvatuksen t\u00e4rkeydest\u00e4 koulussa, mutta lis\u00e4\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 my\u00f6s luokanopettajan omien taitojen merkityksest\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-09T07:11:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-09T07:11:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "59", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505094121", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101878
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:48Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ed78246b-2ef2-4be3-95d3-277db6350f36\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505094121.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Väisänen, Hanna Roikonen, Emma Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat tunnetaidot tunteet tunnekasvatus
title Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan
title_full Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan
title_fullStr Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan
title_full_unstemmed Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan
title_short Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan
title_sort luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan
title_txtP Luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista osana omaa opettajuuttaan
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat tunnetaidot tunteet tunnekasvatus
topic_facet Luokanopettajakoulutus Teacher Education luokanopettajat tunnekasvatus tunnetaidot tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101878 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505094121
work_keys_str_mv AT väisänenhanna luokanopettajienkäsityksiätunnetaidoistaosanaomaaopettajuuttaan