Summary: | Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä tunnetaidoista oman opettajuutensa osana. Tutkimuksessa luokanopettajuutta ja opettajan tunnetaitojen osaamista lähestyttiin Moniulotteisen opettajan osaamisen prosessimallin (MAP) kautta. Keskityimme MAP-mallin osaamisalueista sosiaalisiin taitoihin, joihin myös luokanopettajien tunnetaidot kuuluvat. Tutkimuksemme on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina kahdeksalta alakoulun eri vuosiluokkien luokanopettajilta toukokuussa 2024. Aineiston analyysi toteutettiin ongelmalähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksessa tunnekasvatus voitiin liittää turvalliseen oppimisympäristöön. Tunnekasvatusta toteutettiin ja harjoiteltiin koulun arjessa osana oppiaineita. Luokanopettajat näkivät keskeiseksi esimerkkinä toimimisen oppilaille sekä oppilaan positiivisen kannustamisen. Luokanopettajat sanoittivat tunnetaito-osaamisen kehittyneen kokemuksien kautta ja he tunsivat itsensä taitavina tunteiden reflektoijina. Lisäksi luokanopettajat näkivät tarvetta kehittää omia tunnetaitojaan. Tunnetaitojen opettamista mahdollistavina ja estävinä tekijöinä esitettiin resurssit, luokanopettaja itse, oppilaat ja yhteistyö. Tutkimuksemme vahvistaa olemassa olevaa tietoa tunnekasvatuksen tärkeydestä koulussa, mutta lisää ymmärrystä myös luokanopettajan omien taitojen merkityksestä.
|