Yhteenveto: | Verkkovideopeleissä tapahtuva huijaaminen on kasvava ongelma, joka on saanut enemmän huomiota pelaamisen suosion ja teknologian kehityksen myötä. Viime vuosikymmeninä pelien suosio ja pelaajamäärät ovat kasvaneet paljon, tämä on kuitenkin myös kasvattanut huijaavien pelaajien määrää. Huijausohjelmat ovat kehittyneet myös koko ajan vaikeammin tunnistettaviksi. Huijaaminen luo etua toiselle pelaajalle kilpailullisessa tilanteessa, joka aiheuttaa epäoikeudenmukaisen tilanteen. Tämä voi vaikuttaa pelin suosioon ja aiheuttaa peliyhtiöille taloudellisia tappioita. Tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten huijaaminen pystytään estämään mahdollisimman tehokkaasti, analysoida erilaisten huijauksenestojärjestelmien (anti-cheat) tehokkuutta ja tutustua eri peliyrityksien lähestymistapoihin huijauksenestossa. Huijaukseneston tehokkuuteen vaikuttavat monet eri tekijät ja niitä kehittäessä on otettava huomioon myös pelin erityspiirteet. Aiheen jatkuva tutkiminen on tärkeää jatkuvan teknologian kehityksen vuoksi.
|