”Myönteinen häiriötekijä” opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle

Koira on tunnetusti ihmisen paras ystävä, ja koira-avusteisuutta on hyödynnetty ja tutkittu jo pitkään esimerkiksi terapia- sekä koulukontekstissa. Kuitenkaan opinto-ohjauksen kontekstissa koira-avusteisuutta ei ole vielä tutkittu. Tämä tutkielma syventyykin koira-avusteiseen opinto-ohjaukseen lukio...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tiainen, Lilli, Mikola, Mariia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101750
_version_ 1833407614445158400
author Tiainen, Lilli Mikola, Mariia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiainen, Lilli Mikola, Mariia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiainen, Lilli Mikola, Mariia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiainen, Lilli
datasource_str_mv jyx
description Koira on tunnetusti ihmisen paras ystävä, ja koira-avusteisuutta on hyödynnetty ja tutkittu jo pitkään esimerkiksi terapia- sekä koulukontekstissa. Kuitenkaan opinto-ohjauksen kontekstissa koira-avusteisuutta ei ole vielä tutkittu. Tämä tutkielma syventyykin koira-avusteiseen opinto-ohjaukseen lukiokontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä opinto-ohjaaja ja hänen ohjattavansa antavat koiran läsnäololle opinto-ohjauksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää koira-avusteisen opinto-ohjauksen käytäntöjä ja kehittämistä. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena haastattelemalla erään lukion opinto-ohjaajaa ja hänen yhdeksää ohjattavaansa syksyllä 2024. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, ja niistä saatu aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Analyysin teemoiksi nousivat koira-avusteinen ohjaus ohjausprosessin tukena, koira-avusteinen ohjaus hyvinvoinnin rakentajana, koira-avusteinen ohjaus terapeuttisena tukena sekä koira-avusteisen ohjauksen käytännöt, tulevaisuus ja kehittäminen. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että koiran läsnäololle ohjaustilanteissa annettiin monenlaisia merkityksiä, kuten stressin lievittäjä, ryhmän ja ohjauskeskustelun ilmapiirin parantaja sekä vaikeiden elämäntilanteiden tukija. Koira-avusteisuutta arvioitiin esimerkiksi koiran tarpeiden ja soveltuvuuden näkökulmista. Lisäksi selvisi, että ohjattavat toivoisivat koira-avusteisuuden lisääntyvän tulevaisuudessa niin opinto-ohjauksessa kuin muutoinkin kouluympäristössä.
first_indexed 2025-05-06T20:00:39Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kosonen, Toni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiainen, Lilli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Mikola, Mariia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-06T06:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-06T06:20:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koira on tunnetusti ihmisen paras yst\u00e4v\u00e4, ja koira-avusteisuutta on hy\u00f6dynnetty\nja tutkittu jo pitk\u00e4\u00e4n esimerkiksi terapia- sek\u00e4 koulukontekstissa. Kuitenkaan\nopinto-ohjauksen kontekstissa koira-avusteisuutta ei ole viel\u00e4 tutkittu. T\u00e4m\u00e4 tutkielma syventyykin koira-avusteiseen opinto-ohjaukseen lukiokontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 opinto-ohjaaja ja h\u00e4nen ohjattavansa antavat koiran l\u00e4sn\u00e4ololle opinto-ohjauksessa. Lis\u00e4ksi tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 koira-avusteisen opinto-ohjauksen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6j\u00e4 ja kehitt\u00e4mist\u00e4.\nTutkimuksessa k\u00e4ytettiin laadullisia menetelmi\u00e4. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena haastattelemalla er\u00e4\u00e4n lukion opinto-ohjaajaa ja h\u00e4nen yhdeks\u00e4\u00e4 ohjattavaansa syksyll\u00e4 2024. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, ja niist\u00e4 saatu aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Analyysin teemoiksi nousivat koira-avusteinen ohjaus ohjausprosessin tukena, koira-avusteinen ohjaus hyvinvoinnin rakentajana, koira-avusteinen ohjaus terapeuttisena tukena sek\u00e4 koira-avusteisen ohjauksen k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6t, tulevaisuus ja kehitt\u00e4minen.\nTutkimuksen tuloksista ilmeni, ett\u00e4 koiran l\u00e4sn\u00e4ololle ohjaustilanteissa annettiin monenlaisia merkityksi\u00e4, kuten stressin lievitt\u00e4j\u00e4, ryhm\u00e4n ja ohjauskeskustelun ilmapiirin parantaja sek\u00e4 vaikeiden el\u00e4m\u00e4ntilanteiden tukija. Koira-avusteisuutta arvioitiin esimerkiksi koiran tarpeiden ja soveltuvuuden n\u00e4k\u00f6kulmista. Lis\u00e4ksi selvisi, ett\u00e4 ohjattavat toivoisivat koira-avusteisuuden lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n\ntulevaisuudessa niin opinto-ohjauksessa kuin muutoinkin kouluymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-06T06:20:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-06T06:20:53Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4inavusteisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koira-avusteisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkityksenanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dMy\u00f6nteinen h\u00e4iri\u00f6tekij\u00e4\u201d : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505063750", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "copyright", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koira", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "accessibilityfeature", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_101750
language fin
last_indexed 2025-05-21T20:06:02Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9969d982-d7a3-4f87-bedd-1fd9ac1b93a7\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505063750.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiainen, Lilli Mikola, Mariia ”Myönteinen häiriötekijä” : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle eläinavusteisuus koira-avusteisuus merkityksenanto Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling tapaustutkimus koira opinto-ohjaus
title ”Myönteinen häiriötekijä” : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle
title_full ”Myönteinen häiriötekijä” : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle
title_fullStr ”Myönteinen häiriötekijä” : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle ”Myönteinen häiriötekijä” : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle
title_full_unstemmed ”Myönteinen häiriötekijä” : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle ”Myönteinen häiriötekijä” : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle
title_short ”Myönteinen häiriötekijä”
title_sort myönteinen häiriötekijä opinto ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira avusteiselle ohjaukselle
title_sub opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle
title_txtP ”Myönteinen häiriötekijä” : opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle
topic eläinavusteisuus koira-avusteisuus merkityksenanto Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling tapaustutkimus koira opinto-ohjaus
topic_facet Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma eläinavusteisuus koira koira-avusteisuus merkityksenanto opinto-ohjaus tapaustutkimus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101750 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505063750
work_keys_str_mv AT tiainenlilli myönteinenhäiriötekijäopintoohjaajanjaohjattavienantamatmerkityksetkoiraavusteisell