”Myönteinen häiriötekijä” opinto-ohjaajan ja ohjattavien antamat merkitykset koira-avusteiselle ohjaukselle

Koira on tunnetusti ihmisen paras ystävä, ja koira-avusteisuutta on hyödynnetty ja tutkittu jo pitkään esimerkiksi terapia- sekä koulukontekstissa. Kuitenkaan opinto-ohjauksen kontekstissa koira-avusteisuutta ei ole vielä tutkittu. Tämä tutkielma syventyykin koira-avusteiseen opinto-ohjaukseen lukio...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Tiainen, Lilli, Mikola, Mariia
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101750
Kuvaus
Yhteenveto:Koira on tunnetusti ihmisen paras ystävä, ja koira-avusteisuutta on hyödynnetty ja tutkittu jo pitkään esimerkiksi terapia- sekä koulukontekstissa. Kuitenkaan opinto-ohjauksen kontekstissa koira-avusteisuutta ei ole vielä tutkittu. Tämä tutkielma syventyykin koira-avusteiseen opinto-ohjaukseen lukiokontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä opinto-ohjaaja ja hänen ohjattavansa antavat koiran läsnäololle opinto-ohjauksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää koira-avusteisen opinto-ohjauksen käytäntöjä ja kehittämistä. Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena haastattelemalla erään lukion opinto-ohjaajaa ja hänen yhdeksää ohjattavaansa syksyllä 2024. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, ja niistä saatu aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Analyysin teemoiksi nousivat koira-avusteinen ohjaus ohjausprosessin tukena, koira-avusteinen ohjaus hyvinvoinnin rakentajana, koira-avusteinen ohjaus terapeuttisena tukena sekä koira-avusteisen ohjauksen käytännöt, tulevaisuus ja kehittäminen. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että koiran läsnäololle ohjaustilanteissa annettiin monenlaisia merkityksiä, kuten stressin lievittäjä, ryhmän ja ohjauskeskustelun ilmapiirin parantaja sekä vaikeiden elämäntilanteiden tukija. Koira-avusteisuutta arvioitiin esimerkiksi koiran tarpeiden ja soveltuvuuden näkökulmista. Lisäksi selvisi, että ohjattavat toivoisivat koira-avusteisuuden lisääntyvän tulevaisuudessa niin opinto-ohjauksessa kuin muutoinkin kouluympäristössä.