Summary: | Koira on tunnetusti ihmisen paras ystävä, ja koira-avusteisuutta on hyödynnetty
ja tutkittu jo pitkään esimerkiksi terapia- sekä koulukontekstissa. Kuitenkaan
opinto-ohjauksen kontekstissa koira-avusteisuutta ei ole vielä tutkittu. Tämä tutkielma syventyykin koira-avusteiseen opinto-ohjaukseen lukiokontekstissa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä opinto-ohjaaja ja hänen ohjattavansa antavat koiran läsnäololle opinto-ohjauksessa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää koira-avusteisen opinto-ohjauksen käytäntöjä ja kehittämistä.
Tutkimuksessa käytettiin laadullisia menetelmiä. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena haastattelemalla erään lukion opinto-ohjaajaa ja hänen yhdeksää ohjattavaansa syksyllä 2024. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluita, ja niistä saatu aineisto analysoitiin temaattisen analyysin keinoin. Analyysin teemoiksi nousivat koira-avusteinen ohjaus ohjausprosessin tukena, koira-avusteinen ohjaus hyvinvoinnin rakentajana, koira-avusteinen ohjaus terapeuttisena tukena sekä koira-avusteisen ohjauksen käytännöt, tulevaisuus ja kehittäminen.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että koiran läsnäololle ohjaustilanteissa annettiin monenlaisia merkityksiä, kuten stressin lievittäjä, ryhmän ja ohjauskeskustelun ilmapiirin parantaja sekä vaikeiden elämäntilanteiden tukija. Koira-avusteisuutta arvioitiin esimerkiksi koiran tarpeiden ja soveltuvuuden näkökulmista. Lisäksi selvisi, että ohjattavat toivoisivat koira-avusteisuuden lisääntyvän
tulevaisuudessa niin opinto-ohjauksessa kuin muutoinkin kouluympäristössä.
|