Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena kouluun kiinnittyminen ja kouluun kiinnittymisen tuki näyttäytyy Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa, hahmotusta ja ymmärrystä opetussuunnitelmatutkimuksen tueksi. Kouluun kiinnittymistä tut...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Korhonen, Viivi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101732
_version_ 1834766206524981248
author Korhonen, Viivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Korhonen, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Korhonen, Viivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Korhonen, Viivi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena kouluun kiinnittyminen ja kouluun kiinnittymisen tuki näyttäytyy Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa, hahmotusta ja ymmärrystä opetussuunnitelmatutkimuksen tueksi. Kouluun kiinnittymistä tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineistona toimi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohtina olivat kouluun kiinnittymisen kolme ulottuvuutta, jotka ovat tunneperäinen, toiminnallinen ja kognitiivinen kiinnittyminen, sekä Virtasen (2017) malli kiinnittymisen tuen vahvistamisesta. Kiinnittyminen määrittyi tuloksissa moniulotteisesti jokaisen kiinnittymisen ulottuvuuden kautta, vaikka ulottuvuuksien päällekkäisyyttä oli jonkin verran havaittavissa. Tunneperäinen kiinnittyminen tuli esiin puheena erilaisista sosiaalisista suhteista sekä oppilaita innostavasta ja arvostavasta oppimisilmapiiristä. Toiminnallinen kiinnittyminen määrittyi koulun toimintaan osallistumista sekä työskentelyä kuvailevasta puheesta. Kognitiivinen kiinnittyminen koostui erilaisista oppimaan oppimisen teemoista. Kouluun kiinnittymisen tuki esitettiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monitasoisena kokonaisuutena, jossa yhdistyivät tuen eri muodot ja vuorovaikutusympäristöt. Kiinnittymisen tuki koostui oppilastasolla sosiaalisen tuesta, läsnäolon tuesta ja oppimisen tuesta. Yhteistyön tekeminen ja oppilashuoltotyö liitettiin osaksi laajempaa tuen vuorovaikutusympäristöä. Laajimpana vuorovaikutusympäristönä toimi koko kouluyhteisön toimintakulttuuri.
first_indexed 2025-05-05T20:00:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalalahti, Mira", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Korhonen, Viivi", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-05-05T10:57:14Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-05-05T10:57:14Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101732", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisena kouluun kiinnittyminen ja kouluun kiinnittymisen tuki n\u00e4ytt\u00e4ytyy Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa, hahmotusta ja ymm\u00e4rryst\u00e4 opetussuunnitelmatutkimuksen tueksi. \nKouluun kiinnittymist\u00e4 tutkittiin laadullisen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Tutkimusaineistona toimi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Tutkimuksen teoreettiset l\u00e4ht\u00f6kohtina olivat kouluun kiinnittymisen kolme ulottuvuutta, jotka ovat tunneper\u00e4inen, toiminnallinen ja kognitiivinen kiinnittyminen, sek\u00e4 Virtasen (2017) malli kiinnittymisen tuen vahvistamisesta. \nKiinnittyminen m\u00e4\u00e4rittyi tuloksissa moniulotteisesti jokaisen kiinnittymisen ulottuvuuden kautta, vaikka ulottuvuuksien p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyytt\u00e4 oli jonkin verran havaittavissa. Tunneper\u00e4inen kiinnittyminen tuli esiin puheena erilaisista sosiaalisista suhteista sek\u00e4 oppilaita innostavasta ja arvostavasta oppimisilmapiirist\u00e4. Toiminnallinen kiinnittyminen m\u00e4\u00e4rittyi koulun toimintaan osallistumista sek\u00e4 ty\u00f6skentely\u00e4 kuvailevasta puheesta. Kognitiivinen kiinnittyminen koostui erilaisista oppimaan oppimisen teemoista. Kouluun kiinnittymisen tuki esitettiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monitasoisena kokonaisuutena, jossa yhdistyiv\u00e4t tuen eri muodot ja vuorovaikutusymp\u00e4rist\u00f6t. Kiinnittymisen tuki koostui oppilastasolla sosiaalisen tuesta, l\u00e4sn\u00e4olon tuesta ja oppimisen tuesta. Yhteisty\u00f6n tekeminen ja oppilashuoltoty\u00f6 liitettiin osaksi laajempaa tuen vuorovaikutusymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Laajimpana vuorovaikutusymp\u00e4rist\u00f6n\u00e4 toimi koko kouluyhteis\u00f6n toimintakulttuuri.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-05-05T10:57:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-05-05T10:57:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittyminen", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluun kiinnittymisen tuki", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulupoissaolot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202505053732", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poissaolot", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101732
language fin
last_indexed 2025-06-10T20:00:43Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/042b82fa-ba8d-45c3-9218-5521ea594ed0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202505053732.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Korhonen, Viivi Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 kouluun kiinnittyminen kouluun kiinnittymisen tuki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet koulupoissaolot Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling poissaolot opetussuunnitelmat peruskoulu
title Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_full Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_fullStr Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_full_unstemmed Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_short Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_sort kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
title_txtP Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014
topic kouluun kiinnittyminen kouluun kiinnittymisen tuki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet koulupoissaolot Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling poissaolot opetussuunnitelmat peruskoulu
topic_facet Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma koulupoissaolot kouluun kiinnittyminen kouluun kiinnittymisen tuki opetussuunnitelmat peruskoulu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet poissaolot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101732 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202505053732
work_keys_str_mv AT korhonenviivi kouluunkiinnittyminenjakiinnittymisentukiperusopetuksenopetussuunnitelmanperusteis