Kouluun kiinnittyminen ja kiinnittymisen tuki Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena kouluun kiinnittyminen ja kouluun kiinnittymisen tuki näyttäytyy Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa, hahmotusta ja ymmärrystä opetussuunnitelmatutkimuksen tueksi. Kouluun kiinnittymistä tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Korhonen, Viivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101732
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisena kouluun kiinnittyminen ja kouluun kiinnittymisen tuki näyttäytyy Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014. Tavoitteena on tuottaa uutta tietoa, hahmotusta ja ymmärrystä opetussuunnitelmatutkimuksen tueksi. Kouluun kiinnittymistä tutkittiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimusaineistona toimi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Tutkimuksen teoreettiset lähtökohtina olivat kouluun kiinnittymisen kolme ulottuvuutta, jotka ovat tunneperäinen, toiminnallinen ja kognitiivinen kiinnittyminen, sekä Virtasen (2017) malli kiinnittymisen tuen vahvistamisesta. Kiinnittyminen määrittyi tuloksissa moniulotteisesti jokaisen kiinnittymisen ulottuvuuden kautta, vaikka ulottuvuuksien päällekkäisyyttä oli jonkin verran havaittavissa. Tunneperäinen kiinnittyminen tuli esiin puheena erilaisista sosiaalisista suhteista sekä oppilaita innostavasta ja arvostavasta oppimisilmapiiristä. Toiminnallinen kiinnittyminen määrittyi koulun toimintaan osallistumista sekä työskentelyä kuvailevasta puheesta. Kognitiivinen kiinnittyminen koostui erilaisista oppimaan oppimisen teemoista. Kouluun kiinnittymisen tuki esitettiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa monitasoisena kokonaisuutena, jossa yhdistyivät tuen eri muodot ja vuorovaikutusympäristöt. Kiinnittymisen tuki koostui oppilastasolla sosiaalisen tuesta, läsnäolon tuesta ja oppimisen tuesta. Yhteistyön tekeminen ja oppilashuoltotyö liitettiin osaksi laajempaa tuen vuorovaikutusympäristöä. Laajimpana vuorovaikutusympäristönä toimi koko kouluyhteisön toimintakulttuuri.