Navigointia urapolulla seikkailukasvatuksen korkeakoulututkinnosta valmistuneiden kokemukset työmarkkinoilla

Humanistisen ammattikorkeakoulun seikkailukasvatukseen painottunut tutkinto on ensimmäinen kansainvälinen yhteisöpedagogipohjainen ja ainoa Suomessa tarjottava korkeakoulutasoinen seikkailukasvatuksen koulutus. Tutkielmassa tarkasteltiin, miten tutkinnosta valmistuneet hahmottavat seikkailukasvatuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saaranen-Kauppinen, Anita
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101730
Description
Summary:Humanistisen ammattikorkeakoulun seikkailukasvatukseen painottunut tutkinto on ensimmäinen kansainvälinen yhteisöpedagogipohjainen ja ainoa Suomessa tarjottava korkeakoulutasoinen seikkailukasvatuksen koulutus. Tutkielmassa tarkasteltiin, miten tutkinnosta valmistuneet hahmottavat seikkailukasvatuksen merkityksen suhteessa työuriinsa ja työmarkkinoihin. Tarkoitus oli lisätä ymmärrystä subjektiivisista kokemuksista ja näkemyksistä koulutuksesta työelämään siirtymisestä ja tutkinnon jälkeisen työuran alkuvaiheista. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla loppuvuodesta 2024. Haastatteluihin osallistui kahdeksan tutkinnosta vuosina 2020–2023 valmistunutta suomenkielistä henkilöä. Aineiston analyysissa hyödynnettiin temaattista analyysia. Tulokset osoittavat jännitteen koulutukseen liittyvien odotusten, työllistyvyyden ja työllisyyden välillä: seikkailukasvatuksen koulutuksen kuvataan tuottavan monipuolista relevanttia osaamista, mutta työllistymiseen liitetään haasteita. Alan tunnettuus työmarkkinoilla näyttäytyy heikkona ja työtehtävien määrä vähäisenä. Haasteisiin vastataan jatko- ja lisäkouluttautumisella, yrittäjyydellä tai siirtymällä muihin työtehtäviin. Tulosten perusteella olisi tärkeää tukea opiskelijoiden ja valmistuneiden verkostoitumismahdollisuuksia, ammatillisen identiteetin rakentamista, yrittäjyysvalmiuksia ja oman osaamisen sanoittamista. Koulutuksen kehittämisessä tulisi vahvistaa työelämäintegraatiota sekä koulutuksen ja sen tuottaman osaamisen tunnettuutta.