Discourse analysis of organizational blog posts exploring corporate communication

Viestintä on merkittävä osa organisaatioiden toimintaa. Viestinnällään organisaatiot kommunikoivat arvoistaan ja toimintatavoistaan. Viestinnän kautta yritykset korostavat heille tärkeitä ja merkityksellisiä asioita, mikä johtaa erilaisten diskurssien muodostumiseen. Käsitykseemme maailmasta vaikutt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ropponen Cabuz, Milla
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2025
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101725
Description
Summary:Viestintä on merkittävä osa organisaatioiden toimintaa. Viestinnällään organisaatiot kommunikoivat arvoistaan ja toimintatavoistaan. Viestinnän kautta yritykset korostavat heille tärkeitä ja merkityksellisiä asioita, mikä johtaa erilaisten diskurssien muodostumiseen. Käsitykseemme maailmasta vaikuttaa se, miten meille asioista kerrotaan, eli mitä diskursseja käytetään. Diskurssit siis ovat paljon muutakin kuin ajatusten ilmaisua, ne ovat kieltä sosiaalisena toimintana. Tämän tutkimuksen tavoite on selvittää, millaisia diskursseja Spinnovan blogikirjoituksissa ilmenee ja edustavatko nämä diskurssit yrityksen arvoja. Tutkimuksen tarkoituksena on saada näkemystä siitä, miten yritykset viestivät ulkoisesti ja minkälaista mielikuvaa ne luovat käyttämillään diskursseilla. Tutkimusaineistona on 10 Spinnovan verkkosivuilta kerättyä blogikirjoitusta. Tutkimusmenetelmänä käytetään diskurssianalyysiä. Analyysissa keskitytään tutkimaan aineistossa ilmeneviä eri aiheita tarkastelemalla sanaston piirteitä ja sanavalintoja. Analyysin perusteella blogikirjoituksista ilmeni neljä yleisintä diskurssia: ”Love the planet”, ”Shaping tomorrow”, ”Innovate to develop” ja ”Highlighting problems” diskurssit. Nämä diskurssit edustavat yrityksen arvoista etenkin vastuullisuutta, rohkeutta ja innovatiivisuutta. Organisaatioviestintään liittyvien diskurssien tutkiminen auttaa ymmärtämään mitä keinoja organisaatiot käyttävät viestinnässään. Se luo ymmärrystä viestinnän merkityksestä yritystoiminnassa, sekä auttaa ymmärtämään kuinka organisaatiot käyttävät kieltä strategisena työkaluna.