Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning

Generatiivisen tekoälyn (GenAI) hyödyntäminen on herättänyt kiinnostusta kielenoppimisessa. Tutkijoita ja opettajia kiinnostaa erityisesti GenAI:n tarjoama mahdollisuus luoda hetkessä opetusmateriaaleja ja palautetta kielenoppimisen tueksi. Näistä mahdollisuuksista huolimatta GenAI:n luoman sisällö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lanu, Antti
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2025
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101698
_version_ 1833317359260008448
author Lanu, Antti
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Lanu, Antti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Lanu, Antti Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Lanu, Antti
datasource_str_mv jyx
description Generatiivisen tekoälyn (GenAI) hyödyntäminen on herättänyt kiinnostusta kielenoppimisessa. Tutkijoita ja opettajia kiinnostaa erityisesti GenAI:n tarjoama mahdollisuus luoda hetkessä opetusmateriaaleja ja palautetta kielenoppimisen tueksi. Näistä mahdollisuuksista huolimatta GenAI:n luoman sisällön laatu ja luotettavuus herättää huolta. ChatGPT on OpenAI:n kehittämä keskustelubotti, joka perustuu GPT-mallisarjan suuriin kielimalleihin. Tämän kandidaatintutkielman tavoitteena on analysoida ChatGPT:n luomia englannin kielen harjoituksia ja palautetta sekä niissä esiintyviä ongelmakohtia. Tutkimusaineistona on ChatGPT:llä tuotetut tehtävät, jotka tutkielmantekijä teetti, minkä jälkeen ChatGPT antoi palautetta tehtäviin annettuihin vastauksiin. Aineisto analysoitiin laadullisesti sisällönanalyysiä hyödyntäen ja ongelmakohdat kategorisoitiin teemoittain. Tutkimustulokset osoittavat, että ChatGPT:llä tuotetuissa materiaaleissa esiintyy toistuvia ongelmia harjoituksissa ja palautteen laadussa. Näihin kuuluu esimerkiksi virheelliset väittämät ja pedagogiset ongelmat tehtävissä, ohjeistuksessa ja palautteessa. Tuloksissa ilmenee myös ChatGPT:n työkaluihin kuten kuvanluontiin liittyvät ongelmat, sekä sosiokulttuurisuuteen liittyvät ongelmat. Tutkimus osoittaa ongelmien monipuolisuuden ja miten ongelmakohdat voivat olla vaikeita huomata. Tulokset osoittavat, että vaikka GenAI pystyy nopeasti luomaan kielen opetusta tukevaa sisältöä, kaikki tuotettu materiaali pitää käydä tarkasti läpi laadun varmistamiseksi. Tutkimus korostaa kriittisen tekoälylukutaidon tarvetta varsinkin opettajilla, jotta GenAI:hin liittyvät ongelmat voitaisiin minimoida. Tutkimustulokset voivat tukea opettajien tekoälylukutaidon kehittämistä sekä tekoälyn vastuullisten käytäntöjen rakentamista.
first_indexed 2025-04-30T20:23:17Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Oittinen, Tuire", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "advisor"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lanu, Antti", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "author"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2025-04-30T05:55:27Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "accessioned"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2025-04-30T05:55:27Z", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "available"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2025", "language": null, "element": "date", "schema": "dc", "qualifier": "issued"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101698", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "uri"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Generatiivisen teko\u00e4lyn (GenAI) hy\u00f6dynt\u00e4minen on her\u00e4tt\u00e4nyt kiinnostusta kielenoppimisessa. \nTutkijoita ja opettajia kiinnostaa erityisesti GenAI:n tarjoama mahdollisuus luoda hetkess\u00e4 opetusmateriaaleja ja palautetta kielenoppimisen tueksi. N\u00e4ist\u00e4 mahdollisuuksista huolimatta GenAI:n luoman sis\u00e4ll\u00f6n laatu ja luotettavuus her\u00e4tt\u00e4\u00e4 huolta. ChatGPT on OpenAI:n kehitt\u00e4m\u00e4 \nkeskustelubotti, joka perustuu GPT-mallisarjan suuriin kielimalleihin. \n \nT\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tavoitteena on analysoida ChatGPT:n luomia englannin kielen \nharjoituksia ja palautetta sek\u00e4 niiss\u00e4 esiintyvi\u00e4 ongelmakohtia. Tutkimusaineistona on ChatGPT:ll\u00e4 tuotetut teht\u00e4v\u00e4t, jotka tutkielmantekij\u00e4 teetti, mink\u00e4 j\u00e4lkeen ChatGPT antoi palautetta \nteht\u00e4viin annettuihin vastauksiin. Aineisto analysoitiin laadullisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en ja ongelmakohdat kategorisoitiin teemoittain. \n \nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 ChatGPT:ll\u00e4 tuotetuissa materiaaleissa esiintyy toistuvia ongelmia harjoituksissa ja palautteen laadussa. N\u00e4ihin kuuluu esimerkiksi virheelliset v\u00e4itt\u00e4m\u00e4t ja \npedagogiset ongelmat teht\u00e4viss\u00e4, ohjeistuksessa ja palautteessa. Tuloksissa ilmenee my\u00f6s ChatGPT:n ty\u00f6kaluihin kuten kuvanluontiin liittyv\u00e4t ongelmat, sek\u00e4 sosiokulttuurisuuteen liittyv\u00e4t \nongelmat. Tutkimus osoittaa ongelmien monipuolisuuden ja miten ongelmakohdat voivat olla \nvaikeita huomata. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 vaikka GenAI pystyy nopeasti luomaan kielen opetusta tukevaa sis\u00e4lt\u00f6\u00e4, kaikki tuotettu materiaali pit\u00e4\u00e4 k\u00e4yd\u00e4 tarkasti l\u00e4pi laadun varmistamiseksi. Tutkimus korostaa kriittisen teko\u00e4lylukutaidon tarvetta varsinkin opettajilla, jotta GenAI:hin liittyv\u00e4t ongelmat voitaisiin minimoida. Tutkimustulokset voivat tukea opettajien teko\u00e4lylukutaidon kehitt\u00e4mist\u00e4 sek\u00e4 teko\u00e4lyn vastuullisten k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen rakentamista.", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "abstract"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2025-04-30T05:55:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2025-04-30T05:55:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2025", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "provenance"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": null, "element": "format", "schema": "dc", "qualifier": "extent"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "schema": "dc", "qualifier": "iso"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ChatGPT", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "generative AI in education", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "language learning materials", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "other"}, {"key": "dc.title", "value": "Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning", "language": null, "element": "title", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": null}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202504303576", "language": null, "element": "identifier", "schema": "dc", "qualifier": "urn"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "faculty"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "department"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": null, "element": "contributor", "schema": "dc", "qualifier": "organization"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "discipline"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "coar"}, {"key": "dc.rights.copyright", "value": "\u00a9 The Author(s)", "language": "fi", "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "copyright"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "accesslevel"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "schema": "dc", "qualifier": "publication"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "generatiivinen teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielimallit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "chattibotit", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "schema": "dc", "qualifier": "yso"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "schema": "dc", "qualifier": "url"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "unknown accessibility", "language": "en", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}, {"key": "dc.description.accessibilityfeature", "value": "ei tietoa saavutettavuudesta", "language": "fi", "element": "description", "schema": "dc", "qualifier": "accessibilityfeature"}]
id jyx.123456789_101698
language eng
last_indexed 2025-05-20T21:05:34Z
main_date 2025-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2025
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5f826395-206a-473c-bf32-1531712cf682\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202504303576.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2025
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Lanu, Antti Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning ChatGPT generative AI in education language learning materials Englannin kieli English generatiivinen tekoäly englannin kieli tekoäly oppimateriaali kielimallit chattibotit lukutaito
title Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning
title_full Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning
title_fullStr Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning
title_full_unstemmed Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning
title_short Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning
title_sort identifying and evaluating issues in chatgpt generated student materials for english language learning
title_txtP Identifying and evaluating issues in ChatGPT generated student materials for English language learning
topic ChatGPT generative AI in education language learning materials Englannin kieli English generatiivinen tekoäly englannin kieli tekoäly oppimateriaali kielimallit chattibotit lukutaito
topic_facet ChatGPT Englannin kieli English chattibotit englannin kieli generatiivinen tekoäly generative AI in education kielimallit language learning materials lukutaito oppimateriaali tekoäly
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/101698 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202504303576
work_keys_str_mv AT lanuantti identifyingandevaluatingissuesinchatgptgeneratedstudentmaterialsforenglishlanguagelear